Jak zbudować firmę – sukces krok po kroku

10.09.2021

Biznes nie jest trudny, nie bardziej niż praca zawodowa. Jeśli z powodzeniem wykonujesz swoje obowiązki jako menedżer lub specjalista w swoim fachu, to założenie firmy i rozszerzenie swojej działalności nie powinno sprawić Ci problemu. Musisz jedynie pamiętać o kilku prostych regułach, którymi rządzi się świat prowadzenia biznesu, które zebraliśmy w tym artykule.

Spis treści:

  1. Własna działalność gospodarcza;
  2. Generuj zyski, unikaj strat;
  3. Trzy wskaźniki biznesu;
  4. Uwaga na długi;
  5. Porządek w biznesie;
  6. Podsumowanie

Własna działalność gospodarcza

Kiedy zaczynasz przygodę z własną działalnością gospodarczą Twoja firma to Ty — Przedsiębiorca. Twój biznes to działania, które podejmujesz i  których koszt  jest niższy, niż wartość zrealizowanej przez Ciebie sprzedaży. Dobrze „policzony” biznes to taki gdzie koszty takie jak podatki i opłaty parafiskalne (czyli np. ZUS), niezbędne wydatki (np. biuro, leasing sprzętu lub pojazdu) są niższe niż osiągany przychód z usług i produktów, które oferujesz. Przestrzegając tej podstawowej zasady, możesz być pewien, że Twoja firma będzie się rozwijać i przynosić zysk – a o to w biznesie chodzi.

Pamiętaj!
Każda pojedyncza sprzedaż powinna być zyskowna
, tzn. przynosić stosownie więcej aniżeli suma wymienionych kosztów. Częstym błędem niedoświadczonego przedsiębiorcy jest zdobywanie klientów poprzez niskie ceny. Jednak pozyskiwanie nowych klientów poprzez minimalizację własnej marży, to prosty sposób na utratę zysku. Jest wiele znacznie lepszych pomysłów na konkurowanie.

Porada: Założenie własnej działalności gospodarczej to nic trudnego. Przekonaj się o tym czytając nasz poradnik, jak założyć swoją indywidualną działalność gospodarczą?

Generuj zyski

Zamiast konkurować ceną, skup się raczej na wartości dodanej.

Firmę utrzymują klienci.
Podstawowym źródłem finansowania firmy są… klienci. Właśnie dlatego musisz być widoczny. Odpowiedz sobie na pytanie: gdzie najczęściej poszukuje się usług takich ja te, które świadczysz. Następnie zadbaj, aby potencjalni klienci mieli szansę Cię znaleźć i zapoznać się z Twoją ofertą.

Skup się na wartości dodanej.

Zobacz, co oferuje konkurencja, w jaki sposób wycenia swoje usługi, a następnie dodaj do swojej oferty coś ekstra. Coś, co jednocześnie podnosi jej wartość w oczach klienta, a z drugiej strony nie tworzy dodatkowych kosztów.

Promocja dźwignią handlu

Zamiast obniżać cenę produktów lub usług zachęć nowych klientów jednorazową promocją, a dla stałych zapewnij bonus od obrotu, czyli procentowy upust od ceny przy zakupach określonej wartości.

Porada: Żeby prowadzić firmę nie trzeba być profesorem ekonomii. Warto jednak wiedzieć co nie co o podstawowych źródłach finansowania biznesu.

Unikaj strat

Strzeż się niesolidnych dłużników. Twoja firma wykonała projekt, zlecenie, dostarczyła zamówione produkty, a tymczasem płatności nie ma. Dłużnik się miga, prawnik kosztuje, a sądy działają powoli. Niestety, ale takie rzeczy mogą się zdarzyć.

Doświadczeni przedsiębiorcy unikają zleceń, które — choć pozornie atrakcyjne — mogą okazać się pułapką. Stawiając pierwsze kroki w biznesie, staraj się pracować dla ludzi, których znasz i których jesteś pewien.

Porada: Łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić. Dlatego mamy dla Ciebie solidną dawkę wiedzy w naszym wpisie jak walczyć z nadmiernymi kosztami i niesolidnymi dłużnikami.

Trzy wskaźniki biznesu

Pamiętaj, że w biznesie liczą się trzy reguły. Są to:

  • sprzedaż;
  • marża;
  • koszty;

Sprzedaż, aby rosła, trzeba nad nią pracować. Tworzyć nowe kontakty biznesowe, dać się poznać od najlepszej strony, przedstawiać zakres swojej oferty, negocjować warunki i  dopinać umowy. Upewnić się, że klient będzie chciał do nas znów wrócić.

Marża ma skłonność do “rozpuszczania się”. W interesie klienta jest kupić tanio, w interesie handlowca jest sprzedać prawie za wszelką cenę. Marżę trzeba umiejętnie bronić, bo jej utrata prowadzi do zmniejszenia zysku.

Koszty, które samoczynnie rosną. Każdy dodatkowy wydatek, opóźnienie, zmiany w projekcie, poprawki, reklamacje, zwroty to wszystko odbija się w kosztach. Policz swoje wydatki dokładnie i trzymaj się planu, inaczej zysk “zjedzą wydatki”.

Porada: Sprzedaż przenosi się do Internetu, a marketing już tam jest od dawna. Dlatego prowadząc firmę należy rozważyć wszystkie możliwe formy reklamy, na przykład na Facebook.

Uwaga na długi

Wszyscy ulegamy pokusie zakupu na raty, czyli „kup teraz, zapłać potem”. Nie dajmy się zwieść, bo zobowiązania zawsze się kumulują. O ile na początku wydają się małe i niegroźne, to z czasem potrafią być nieznośnym ciężarem.

Jeśli w przyszłości nasza sprzedaż spadnie (np. efekt złego sezonu) lub utracimy część marż, albo klientów to możemy wpaść w pułapkę zadłużenia. A to już tylko mały krok od bankructwa, czyli upadłości.

Często zdarza się, że firmy, których sprzedaż spada, starają się odbić rynek za wszelką cenę, tzn. sprzedają tak tanio jak się tylko da i starają się jednocześnie zarobić na długi. Wiele firm ta strategia doprowadziła do bankructwa.

Dobrym rozwiązaniem jest biznesowy „rachunek sumienia” i sprawdzenie, czy wszystkie koszty mają sens. Być może wzięliśmy sobie na plecy więcej, aniżeli możemy unieść? Jeśli tak, to najlepiej szybko uzdrowić sytuację i odciąć nadmiar kosztów.

Porada: Nieprzewidziane wydatki można opłacić poprzez faktoring. Przeczytaj o tym, w jaki sposób prowadząc firmę, możesz “wymienić” faktury na gotówkę.

Porządek w biznesie

Biznes wymaga porządku i podejmowania decyzji na podstawie wiarygodnych informacji. Bez nich raczej na pewno będziemy w trudnej sytuacji.

Skąd wiadomo, na co nas stać? Jakie wydatki są dopuszczalne, a jakie powinniśmy odłożyć do czasu zgromadzenia funduszy?

Z danych księgowych. Zebranych i uporządkowanych:

  • faktur sprzedażowych i kosztowych,
  • wyliczonych podatków,
  • informacji o stanie kasy, nadchodzących płatnościach i ewentualnych opóźnieniach rozliczeniowych.

Dlatego przygotowaliśmy naszą platformę, faktura.pl, która pozwoli Ci wygodnie zarządzać dokumentami Twojej firmy, wystawiać i przyjmować faktury, wyliczać zobowiązania podatkowe, przesyłać dokumenty do klientów i biura księgowego.

Porada: Początki prowadzenia firmy to również pierwsi kontrahenci. Dowiedz się dlaczego wystawianie faktur proforma to dobre rozwiązanie?

Podsumowanie

Jak mogłeś przeczytać, prowadzenie własnej działalności nie jest bardziej skomplikowane, niż praca zawodowa. Po prostu rządzi się innymi regułami. Zamiast zajmować się wąskim obszarem biznesu, w którym pracujesz, siadasz za sterami dobrze działającej maszyny, którą sam tworzysz. Większą odpowiedzialność całkowicie rekompensuje większa wolność w podejmowaniu decyzji i możliwość pracy na własny rachunek. Jeżeli podejdziesz do tego z głową i będziesz stosować się do wyżej wymienionych zasad, możesz osiągnąć stanowczo więcej niż pracując dla kogoś.

Jeśli zainteresował Cię wybrany wątek lub chcesz poruszyć nowy, zadaj nam pytania. Chętnie podzielimy się swoją wiedzą. Jesteśmy tutaj, aby się wzajemnie wspierać.

Jeżeli ten artykuł był pomocny, pomyśl jak pomocny jest nasz program