15 Września
2017
powrót

O przedmiocie leasingu, jego rodzajach i negocjacjach przy umowie

Mali i średni przedsiębiorcy często decydują się na leasing jako opcję zdobycia do użytkowania potrzebnych samochodów, maszyn lub sprzętu IT, na które ich w danym momencie nie stać. Jest jednak wiele elementów, o których przedsiębiorcy, przy podpisaniu umowy leasingu, zapominają. A warto o nich wiedzieć. Dlatego dziś w jednym artykule zebraliśmy kilka istotnych informacji na temat przedmiotu leasingu, jego rodzaju, podatków przy leasingu oraz samej umowy leasingu, z których warto zdawać sobie sprawę, rozważając podjęcie decyzji o takiej formie wsparcia swojej firmy.

O przedmiocie leasingu, jego rodzajach i negocjacjach przy umowie

Leasing auta – używane, prywatne, skradzione

Najczęściej wybierany przedmiot leasingowania to samochód. Mimo że to popularna forma, sprawdźmy, jakie informacje mogą być zaskoczeniem. Po pierwsze, w leasing można wziąć nie tylko nowe, ale także używane auta. W takich przypadkach jednak leasingodawcy stawiają wyższe wymagania, na przykład zobowiązują leasingobiorcę do zapłaty za wycenę pojazdu lub pobierają sporą opłatę wstępną. Dodatkowo korzystający z leasingu musi ponosić koszty napraw czy badań technicznych auta, bo nie pokrywa ich gwarancja. Leasingodawcy niechętnie dają leasing na używane auta, jeśli już to maksymalnie kilkuletnie, ale jeśli pojazd jest w dobrym stanie i niezłej cenie, to warto spróbować.

Po drugie, wykupu auta po zakończeniu umowy można dokonać także jako osoba prywatna, a nie tylko jako przedsiębiorca. Wtedy jednak traci się pewne korzyści podatkowe związane z wykupem na firmę. Gdy przedsiębiorca wykupuje auto, może to zakwalifikować jako koszty uzyskania przychodów, a także po raz drugi odliczyć podatek VAT. Gdyby jednak chciał mieć auto już tylko na swój użytek, to warto wiedzieć, że istnieje taka możliwość.

Po trzecie, umowa leasingu automatycznie wygasa, gdy auto zostanie skradzione. Zwrot kosztów od ubezpieczyciela przypada wtedy firmie leasingowej, bo ona jest formalnie właścicielem auta. Leasingodawca ma także prawo wystąpić o spłatę wszelkich nieuregulowanych rat, które zostaną pomniejszone m.in. o wysokość wypłaconego odszkodowania. Po czwarte, gdyby autem miała jeździć tzw. osoba trzecia, np. współmałżonek właściciela firmy, trzeba uiścić dodatkową opłatę.

Leasingowanie maszyn, lokali i … pracowników

Tak naprawdę leasingować można wszystko, co jest niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej i kwalifikuje się jako środek trwały. Poza pojazdami mogą to być też maszyny, lokale, zakłady produkcyjne, linie produkcyjne i technologiczne, sprzęt medyczny na potrzeby medycyny ogólnej, stomatologii, farmacji, weterynarii lub kosmetologii, sprzęt biurowy (komputery, drukarki, skanery, kserokopiarki, oprogramowanie, centrale telefoniczne, kasy fiskalne), a także…pracownicy. Leasing pracowniczy jest podobny do umowy wynajmu pracowników, jednak korzystniejszy. To szczególnie interesująca opcja w biznesach, które cechuje sezonowość. Kiedy w danym okresie przedsiębiorca potrzebuje pracowników, może podpisać umowę leasingową z agencją pracy tymczasowej. Dzięki temu nie musi martwić się o koszty związane z odprawą emerytalną czy okresem wypowiedzenia pracowników – płaci jedynie wynagrodzenie agencji. Pracownicy wykonują swoje obowiązki zgodnie z ustawą o pracy tymczasowej.

Biuro

Leasing operacyjny czy finansowy?

Żeby móc leasing prawidłowo rozliczyć podatkowo, trzeba go zakwalifikować jako operacyjny lub finansowy. W operacyjnym przedmiot leasingowy jest własnością leasingodawcy, daje on go tylko w użytkowanie leasingobiorcy. W związku z tym to leasingodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Za to leasingobiorca może wrzucić wszystkie opłaty związane z leasingiem (czynsz początkowy, raty, prowizje, opłaty manipulacyjne) w koszty uzyskania przychodu. Z kolei w leasingu finansowym, przedmiot jest traktowany jako środek trwały leasingobiorcy, i to on dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Jednak za koszty uzyskania przychodu można wtedy uznać tylko raty w części odsetkowej, część kapitałową już nie. W kwestii odliczania VAT-u – przy leasingu finansowym dokonuje się tego od razu w całości, przy operacyjnym wraz z ratami. Leasing operacyjny z punktu widzenia podatkowego jest zatem korzystniejszy, chyba że firma chce odliczyć od razu cały VAT, lub jest opodatkowana ryczałtem, w której to sytuacji wysokość kosztów nie ma wpływu na podstawę opodatkowania.

Negocjuj umowę i porównuj warunki

Najważniejsze przy leasingu to zawrzeć dobrą umowę leasingową i znać jej wszystkie warunki, na które się zgodziliśmy. Umowę leasingu można negocjować. To zwykła umowa handlowa, więc można negocjować jej warunki i zapisy, takie jak wysokość czynszu inicjalnego, dodatkowe bonusy czy usługi. Oczywiście jest to tylko możliwe przed podpisaniem umowy, potem nie da się już negocjować warunków, chyba że obie strony zgodzą się na aneks. Zerwanie umowy wiąże się z karą. Czasem w umowach są też zapisy, które uniemożliwiają jej zerwanie przed upływem 12 miesięcy od dnia jej podpisania, lub zawierają skomplikowane mechanizmy, które czynią zerwanie umowy dość karkołomnym przedsięwzięciem. Zdarzają się kradzieże, szkody całkowite w wyniku wypadku, a także sytuacje, gdy popadamy w tarapaty finansowe i nie jesteśmy w stanie spłacać rat leasingowych. Takich sytuacji nie przewidzi się w perspektywie kilku lat trwania umowy leasingowej, warto więc wiedzieć, co wtedy stanie się z naszą umową leasingu. Dlatego czytaj umowę, zadawaj pytania, porównuj i negocjuj. Leasing to często zobowiązanie na lata. Dobrze, żeby były to lata spokojne.


Sprawdź oferty leasingowe

Michał Bąk

Elivo / Marketing i biznes