Jak wziąć auto w leasing
16.02.2018
16.02.2018
Instytucja leasingu została uregulowana w Kodeksie cywilnym (art. 7091– 70918). Leasing jest umową, na podstawie której leasingodawca użycza leasingobiorcy daną rzecz na określony czas w zamian za ratalne opłaty. Zasadniczo leasing samochodu służy osobom prowadzącym działalność gospodarczą, niezależnie od branży i typu działalności. Przedsiębiorca wypożycza zatem auto od firmy leasingowej na uzgodnionych wcześniej warunkach. Teoretycznie, by skorzystać z leasingu, nie trzeba prowadzić firmy. Tzw. leasing konsumencki jest dostępny dla osób fizycznych. Osoby fizyczne nie mogą jednak skorzystać z przywilejów wynikających z umowy leasingu dla przedsiębiorców.
Korzystniejsze dla przedsiębiorcy jest wzięcie w leasing nowego auta. W standardowej procedurze do zawarcia umowy będą wymagane dokumenty takie jak: wniosek leasingowy, dowody osobiste dwóch osób reprezentujących firmę, NIP, REGON, EDG oraz KRS. Ponadto firmy leasingowe wymagają zaświadczeń z US i ZUS o niezaleganiu z płatnościami (trzeba przedstawić deklaracje PIT i CIT za ostatnie 12 miesięcy). Z kolei dokumenty rejestrowe będą potrzebne przy ocenie kondycji firmy i zdolności kredytowej przedsiębiorcy. W procedurze uproszczonej leasingodawca nie żąda wszystkich wymienionych dokumentów. Jeżeli decydujemy się na samochód używany, konieczna jest także wycena rzeczoznawcy. Nowo powstałe przedsiębiorstwa mają trochę trudniej, bo nie wszystkie firmy leasingowe chcą zawrzeć z nimi umowę. Na rynku działają jednak również tacy leasingodawcy, którzy przyznają auto już od pierwszego dnia prowadzenia działalności. Trzeba tylko przedstawić dokumenty rejestrowe nowopowstałej firmy oraz uiścić opłatę wstępną (dla nowych przedsiębiorców może być podwyższona, bo to większe ryzyko po stronie leasingodawcy). Z formalnego punktu widzenia właściciel firmy nie musi mieć prawa jazdy. Z samochodu mogą korzystać jego pracownicy, należy tylko wskazać konkretne osoby. Przedsiębiorca przed podpisaniem umowy powinien zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Umowy Leasingu (OWUL) oraz z wysokością opłat i prowizji zamieszczonych w umowie leasingowej. Umowa nie ma sztywnych ram, lecz jest wynikiem uzgodnienia stron, zatem można ją negocjować.
Wyróżnia się leasing finansowy oraz operacyjny, który cieszy się większym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców. Leasing operacyjny musi trwać minimum 2 lata (maksymalnego czasu przepisy nie narzucają). Przedsiębiorca płaci raty leasingowe, ale nie ponosi opłat amortyzacyjnych. Samochód przez cały czas jest własnością leasingodawcy. Z kolei leasing finansowy może być ustanowiony na dowolny czas ustalony przez strony. Przedsiębiorca pokrywa opłaty amortyzacyjne, a po wpłaceniu ostatniej raty leasingowej staje się właścicielem pojazdu (chyba, że umowa stanowi inaczej).
Biorąc w leasing samochód osobowy (masa poniżej 3,5 tony), przedsiębiorca może skorzystać z ulg podatkowych: 50% lub 100% w zależności od sposobu użytkowania pojazdu. 50% VAT można odliczyć, jeśli auto jest używane, zarówno do celów firmowych, jak i prywatnych (tzw. system mieszany). Natomiast 100% odliczamy, gdy samochód jest używany tylko w związku z działalnością gospodarczą. Wówczas musimy jednak spełnić dodatkowe warunki:
Nie zawsze przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z opłat i prowizji, które mogą być związane z leasingiem. Powinien więc zapoznać się ze szczegółami umowy. Opłaty i prowizje mogą zostać naliczone z tytułu m.in.:
Jeżeli nie jesteśmy w stanie uregulować w terminie rat leasingowych, istnieje możliwość przeniesienia leasingu na inny podmiot. Taką operację gwarantuje obecnie tzw. trzecia ustawa deregulacyjna.
Zawieszenie działalności leasingobiorcy nie skutkuje jeszcze rozwiązaniem umowy leasingowej. Z prawnego punktu widzenia przedsiębiorca, który nie działa czynnie na rynku, nadal jest związany umową.
W przypadku kradzieży auta umowa leasingu wygasa, ponieważ przedsiębiorca formalnie nie jest właścicielem auta. Leasingodawcy jako właścicielowi przysługują oczywiście roszczenia odszkodowawcze w stosunku do ubezpieczyciela. Jeżeli z kolei samochód został poważnie uszkodzony, to umowa leasingu wygasa z dniem, kiedy leasingodawca otrzyma oświadczenie ubezpieczyciela, że naprawa jest nieopłacalna, gdyż przewyższy wartość pojazdu. Użytkownik pojazdu, by zabezpieczyć się na wypadek kradzieży lub zniszczenia auta, może wykupić tzw. GAP. To dodatkowe ubezpieczenie, które występuje w trzech formach:
Obecnie obserwuje się wzrost częstotliwości zawierania umów leasingowych na polskim rynku. To atrakcyjny i nieobciążający sposób finansowania pojazdów. Jest dobrym rozwiązaniem dla właścicieli prężnie rozwijających się firm, którzy – znając warunki i charakter umów leasingowych – mogą korzystać z pojazdów na optymalnych warunkach.
Elivo / Marketing i biznes
Polecane artykuły
22.11.2023
Choć w ostatnich latach zmienia się optyka tego, w jakim kierunku zmierza Unia Europejska, wciąż jej fundamentem pozostają zasady, które legły u podstaw zawiązania tego specyficznego sojuszu na naszym kontynencie. Jednym z podstawowych zadań Wspólnoty jest stworzenie uczciwego i konkurencyjnego rynku wewnętrznego, w którym każdy będzie mógł na równych zasadach prowadzić działalność gospodarczą. Parlament Europejski przez ponad pół wieku swojego istnienia wprowadził wiele regulacji dotyczących tego obszaru. Dziś przedstawię jedną z nich – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny, którego przepisy częściowo weszły w życie 12 października 2023 r.
czytaj dalej22.11.2023
Prowadzenie działalności gospodarczej jest nieustanną walką z kontrahentami, konsumentami i konkurencją. W cywilizowanych krajach państwo stoi na straży tego, by była to walka utrzymana w pewnych ramach wynikających z wartości, jakie umówiliśmy się chronić jako społeczeństwo. Im większy gracz na rynku, tym większą ma pokusę, by naginać obowiązujące zasady i stosować praktyki, które prawo uznaje za naruszające interesy klientów lub konkurentów. Z tego powodu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważnie przygląda się porozumieniom, jakie przedsiębiorcy zawierają między sobą w ramach prowadzonej działalności. Dziś przyjrzymy się legalności tzw. porozumień dystrybucyjnych.
czytaj dalej22.11.2023
Kontrola firmy to jeden z najbardziej stresujących momentów w życiu każdego przedsiębiorcy. Skomplikowane, rozbudowane i notorycznie zmieniane przepisy sprawiają, że – mimo najlepszych chęci – trudno jest przestrzegać wszystkich obowiązków, zakazów i nakazów serwowanych nam przez ustawodawcę. Urzędnicy zdają się o tym zapominać i z całą bezwzględnością szukają, a następnie karzą za nieprawidłowości, które pojawiają się w przedsiębiorstwach. Dziś przedstawię, jak wygląda kontrola z perspektywy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa).
czytaj dalej