21 Czerwca
2017
powrót

Wszyscy jesteśmy markami, czyli jak zbudować silną markę firmy

Każda, nawet jednoosobowa firma, ma swoją markę. Często to właśnie ona stanowi najsilniejszy bodziec w decyzji zakupowej klienta, dlatego warto postawić na jej konsekwentne i przemyślane budowanie. Zdecyduj, czy w projektowaniu wizerunku firmy postawisz na emocje, szczerość czy kompetencje. A może wybierzesz inną drogę? Najważniejsze, by obietnica, jaką złoży klientowi Twoja marka, była wiarygodna.

Wszyscy jesteśmy markami, czyli jak zbudować silną markę firmy

Czym jest marka?

„Marka osobista jest tym, co ludzie mówią o Tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju” . Te słowa Jeffa Bezosa, założyciela Amazona, świetnie oddają sens pojęcia marki w ogóle. Istotą marki firmy jest bowiem zdolność do kreowania pozytywnych relacji z klientem podczas wspólnego pobytu w pokoju (procesu zakupowego), a jej celem jest pozostawienie klienta z pozytywnymi skojarzeniami po wyjściu z pokoju (po finalizacji procesu zakupowego). Innymi słowy: marka to emocje, jakie budzi produkt/usługa. To obietnica, jaką firma składa klientowi, by po skorzystaniu z oferty czuł, że podjął dobrą decyzję i co najważniejsze – wrócił. Marka to unikalna, spójna i autentyczna całość - to wszystko to, co sprawia, że po usłyszeniu nazwy firmy, klient bez dłuższego zastanowienia decyduje się na zakup. Taka marka bije na głowę konkurencję. Jak ją stworzyć?

Osobowość marki – czyli jak zbudować silną markę

By stworzyć silną markę, która sprzedaje, każdy przedsiębiorca powinien zacząć od określenia jej osobowości. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzi matryca Pawła Tkaczyka, która pozwala określić, które z cech i w jakim stopniu przejawiają się w obrębie danej marki. Kreując markę zdecyduj, która z zaproponowanych cech będzie tą najsilniejszą i jakie pozostałe cechy będą ją uzupełniać:

  • emocje – odpowiedz sobie na pytanie, czy Twoja firma bazuje na emocjach, atrakcyjnym i pięknym przekazie? Czy generuje podniecenie niczym Alfa Romeo?
  • ostrość - czy Twoja firma nie boi się kontrowersji? Czy jest wyrazista i bezkompromisowa, niczym Jurek Owsiak, czy raczej łagodna i miła jak Dove?
  • szczerość - czy Twoja marka jest autentyczna, nie koloryzuje i twardo stąpa po ziemi, niczym Microsoft, czy buja w obłokach jak Skittles?
  • kompetencje - czy Twój biznes opiera się na wiedzy niczym w IBM, czy bazuje na innych priorytetach, np. na zabawie, jak Frugo.
  • wyrafinowanie - czy Twoje produkty/usługi zaliczają się do klasy premium niczym Lexus, czy po prostu sprzedajesz skarpetki zwykłym zjadaczom chleba?

Cechy, które najbardziej wybijają się w osobowości marki to dla Twojej firmy drogowskazy. Dzięki nim zyskujesz wiedzę na temat tego, jak zwracać się do klientów w ofertach reklamowych czy w mailingu. Określona osobowość marki wpływa również na kwestie, takie jak lokalizacja biznesu oraz model obsługi klienta. Podążając w codziennej komunikacji za drogowskazem wybranej cechy osobowości marki zyskujesz spójność, dzięki której Twój klient rozpozna Cię choćby po kolorze papeterii. Ta strategia sprawdza się u dużych graczy takich jak Orange czy mBank. Sprawdzi się także u Ciebie.

czysta karta

3 filary silnej marki

Według wspomnianego już wyżej Pawła Tkaczyka, każda „zdrowa” marka opiera się na 3 filarach. Pierwszym z nich jest opowieść. Każda dobra i silna marka snuje swoją historię, która wbrew pozorom nie jest historią powstania firmy, a odpowiedzią na 4 podstawowe pytania:

  • jakie potrzeby zaspokaja Twój produkt/usługa?
  • po czym poznać, że potrzebuję Twojego produktu/usługi?
  • dlaczego warto wybrać akurat Twój produkt/usługę?
  • po czym poznać, że Twój produkt/usługa działa?

Konkretna odpowiedź na każde z tych pytań pozwala zbudować wiarygodną opowieść marki, która trafia precyzyjnie w gusta grupy docelowej. Kolejnym z filarów silnej marki jest zdaniem Tkaczyka motto. Motto nie jest tu jednak rozumiane ani jako slogan reklamowy, ani jako misja firmy, a wyznaczony dla całej firmy cel. Jeśli bowiem chcesz stworzyć wyróżniającą się markę, musisz zacząć od wyróżniającej ją kultury organizacyjnej. Kiedy Twoi pracownicy poczują się częścią unikalnego projektu, sami mają większą szansę stworzyć coś unikalnego.

Trzecim filarem silnej marki jest słowo, czyli to, czym, jako firma, dzielisz się ze swoimi potencjalnymi klientami w codziennej komunikacji. Wśród słów marki do najważniejszych należą:

  • nazwa firmy,
  • nazwa produktu,
  • nazwa technologii,
  • slogan reklamowy,
  • nazwisko właściciela, etc.

Określone słowa marki nie tylko odróżniają ją od konkurencji, ale również pomagają budować relację z klientem. Słowa, jakimi posługujesz się w komunikacji wzbudzają skojarzenia, uruchamiają emocje, zacieśniają więzi z firmą. Dzięki nim buduje się lojalność klientów.

Justyna Wrażeń