Skąd wziąć pieniądze na start? Finansowanie biznesu przez klientów
07.08.2017 (Aktualizacja: 27.01.2025)
07.08.2017 (Aktualizacja: 27.01.2025)
O Airbnb słyszał chyba każdy. Przedsięwzięcie wystartowało w 2007 roku, gdy jeszcze nikt nie myślał, że dwóch absolwentów zawojuje rynek pokoi do wynajęcia. Gdy w San Francisco uczestnicy konferencji nie mogli znaleźć miejsc w hotelach nawet za cenę 1 tysiąca dolarów, oni postanowili udostępnić ludziom swoje mieszkanie. Wystarczyło kilka materacy i łóżek, by narodziła się idea. Rok później ta sama dwójka pomagała znaleźć zakwaterowanie osobom, które brały udział w Democratic National Convention w Denver. Tak Airbnb rozpoczął swoją działalność, właściwie bez żadnych pieniędzy na start, a do 2012 roku pozyskał z różnych funduszy venture ponad 120 milionów dolarów.
W całej tej opowieści ważna jest jedna rzecz – zapomina się o modelu biznesowym, który pełni w tym przypadku główną rolę. W Airbnb pieniądze wpłacane przez klientów pomagają finansować wzrost przedsiębiorstwa, co sprawia, że na wczesnym etapie działalności firma jest dużo mniej zależna od pomocy z zewnątrz. Tego rodzaju strategia jest jedną z tych, które powinny rozważać firmy, wprowadzając nowy produkt lub usługę na rynek. Otrzymywanie środków pieniężnych od klientów przed otrzymaniem produktu lub usługi wydaje się być idealnym rozwiązaniem. Tego typu sposób finansowania biznesu jest możliwy praktycznie w każdym przypadku. Jedyne, co może zniechęcić klienta do tego typu płatności, to brak zaufania do sprzedawcy lub też marki. Dlatego bardzo ważne jest zbudowanie odpowiedniego poziomu zaufania, który przełoży się na zamówienia.
Największą zaletą tego typu finansowania jest to, że założyciele firmy skupiają się przede wszystkim na doskonaleniu produktu, obsługi klienta i dopasowania działalności do rynku, a nie na poszukiwaniu inwestorów, którzy mogą pomóc w dalszym rozwoju. Wiele firm i startupów technologicznych rozpoczęło swoją działalność w ten właśnie sposób. Ponadto biznesy, które czekają dłużej, aby zaakceptować zewnętrzne fundusze, zwykle otrzymują wyższe wyceny w momencie, gdy zdecydują się już na takie dotacje. Model finansowania przez klientów jest przydatny szczególnie wtedy, gdy nie mamy możliwości pozyskania tradycyjnych form wsparcia pieniężnego, takich jak kredyty i pożyczki.
Zapominamy o jednej rzeczy. Jeśli przyjrzymy się młodym startupom, to okazuje się, że wiele z nich zaczyna poszukiwać klientów dopiero wtedy, gdy ich produkt lub usługa są na bardzo zaawansowanym etapie. To duży błąd, gdyż zderzenie się z rzeczywistością może być bardzo nieprzyjemne. Niejednokrotnie zdarza się, że zainwestowana praca, czas i pieniądze poszły do kosza, gdyż produkt w „naturalnym” środowisku okazał się zupełnie bezużyteczny. Dlatego warto pomyśleć i poświęcić czas na Minimal Viable Product (MVP). Dzięki temu bardzo szybko docieramy z produktem do etapu, w którym można go testować na wstępnie zainteresowanych klientach, znajomych czy też innych osobach. O tego typu testach pisał w swojej książce „Pięciodniowy sprint” Jake Knapp. Dzięki nim unikniemy niepotrzebnych wydatków na tym etapie działalności.
John Mullins z London Business School wyróżnił kilka modeli finansowania biznesu bezpośrednio przez klientów. Każdy z nich różni się od siebie, ale sprowadzają się one do jednego. We wszystkich przypadkach rozwiązanie to się sprawdziło, a firmy, które zdecydowały się działać w ten sposób, radzą sobie na rynku całkiem dobrze. Wraz ze swoim zespołem badawczym opisał on następujące modele finansowania biznesu przez klientów:
Nie można zapominać o jednej bardzo ważnej rzeczy, która może zniechęcać klientów do pierwszych zakupów w naszej firmie. Brak zaufania może być destrukcyjny dla przedsiębiorstwa, dlatego ważne jest tworzenie odpowiedniego wizerunku firmy oraz produktu. Nowe biznesy muszą być „transparentne” dla potencjalnych klientów, a opisywany produkt lub usługa muszą faktycznie być tymi, które sprzedajemy. Dobra marka pozostaje z nami na długo.
Startując z nowym biznesem, warto zastanowić się nad sposobami jego finansowania. Nie można też zapomnieć o testowaniu produktu i dopasowaniu go do rynku, a także konsumentów. Trzeba także dobrać odpowiednią strategię komunikacji, która w jasny sposób przekaże naszym potencjalnym klientom, dlaczego warto wydać pieniądze właśnie na nasze rozwiązanie.
Elivo / Marketing i biznes
Polecane artykuły
24.03.2025
Podatek dochodowy to jedno z najczęstszych pytań, jakie zadają sobie osoby pracujące na etacie, prowadzone działalności gospodarcze czy uzyskujące dochody z innych źródeł. Ile wynosi podatek dochodowy? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od formy opodatkowania, źródła dochodu oraz wysokości uzyskanych przychodów. W artykule poniżej szczegółowo wyjaśniamy, jak obliczyć podatek dochodowy i jakie zasady obowiązują w 2024 roku.
czytaj dalej13.03.2025 (Aktualizacja: 24.03.2025)
Każdy pracownik ma prawo do corocznego, płatnego urlopu wypoczynkowego. W praktyce jednak zdarzają się sytuacje, w których pracownik nie jest w stanie wykorzystać przysługujących mu dni wolnych. W takich przypadkach przysługuje mu ekwiwalent za urlop, czyli finansowa rekompensata za niewykorzystany czas odpoczynku.
czytaj dalej07.03.2025 (Aktualizacja: 19.03.2025)
Cena netto to pojęcie kluczowe dla przedsiębiorców, księgowych oraz wszystkich, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Rozróżnienie między ceną netto a brutto, znajomość zasad obliczania podatku VAT oraz świadomość konsekwencji prawnych związanych z prezentacją cen to fundamenty prawidłowego zarządzania finansami. W tym artykule przybliżymy, czym jest cena netto, jak ją obliczyć i jakie ma zastosowanie w praktyce.
czytaj dalej