Jaki jest mikroprzedsiębiorca w Polsce?
12.06.2017
12.06.2017
Przeciętny mikroprzedsiębiorca to wykształcony poniżej 39 roku życia, mieszkający w średniej wielkości mieście. Należy do elitarnej grupy 2 milionów funkcjonujących w Polsce mikroprzedsiębiorców. I chociaż jest to duże uproszczenie, bo przecież statystycznie pies i człowiek mają po trzy nogi, to pewne wnioski nasuwają się same. Takie osoby są bardziej skłonne do podejmowania ryzyka, zdeterminowane by spełniać marzenia lub po prostu bardziej zdecydowane walczyć o lepsze warunki dla siebie i swojej rodziny.
Podobno każdy z nas wpada w ciągu roku na pomysł, dzięki któremu mógłby zostać milionerem. Tylko jak ten pomysł obrócić w złoto? Na drodze ku marzeniom o założeniu firmy jako pierwsze staje pytanie z czego początkowo finansować działalność? Skąd wziąć pieniądze, zanim wystawi się pierwszą fakturę lub zanim zdobędzie się tyle klientów, że będzie można wystawiać faktury cykliczne. Dobre rozwiązanie to faktura proforma, ale nie każdy chce ją płacić. Dlatego zdecydowana większość przedsiębiorców korzysta ze środków własnych. Często osoba zakładająca własną działalność gospodarczą pracuje również na etacie w innej firmie i z zarobionej tam pensji częściowo „sponsoruje” swoje działania. Drugim, najchętniej wybieranym sposobem finansowania własnej działalności przez mikroprzedsiębiorców, jest pozyskanie kredytu. Zdarza się jednak, że kredyt to pułapka. Ukryte opłaty i odsetki potrafią zaskoczyć najbardziej dociekliwego przedsiębiorcę, nie mówiąc już o tych, którzy szybko chcą pożyczyć pieniądze. Zanim skorzysta się z takiego rozwiązania warto zrobić rozeznanie w produktach finansowych dostępnych aktualnie na rynku. Wiele portali oferuje firmom pożyczki na konkurencyjnych warunkach.
Przedsiębiorcy stanowią około 15% polskiego społeczeństwa. Ich firmy działają głównie w sektorze usług – własny zakład fryzjerski, internetowy sklep z ręcznie robioną biżuterią czy mechanik samochodowy. Największy udział w przychodach mikroprzedsiębiorstw mają firmy handlowe (blisko 50%). Być może jest tak dlatego, że w ich przypadku występują wysokie obroty i niskie marże. Mikrofirmy są często nastawione na rozwój swojego biznesu tylko w skali lokalnej. Obawiają się, że działając na większą skalę nie odniosą sukcesu. Wiele z takich firm ma charakter firm rodzinnych i chcą go utrzymać za wszelką cenę.
Mikroprzedsiębiorcy mierzą się z różnymi wyzwaniami. Największe z nich to oczekiwanie na swoje pieniądze od klientów, gdy kondycja finansowa ich firmy jest uzależniona od bieżących płatności. W przypadku rozkręcających się przedsiębiorstw, w sytuacji, kiedy faktura opiewa np. na kilka tysięcy złotych, opóźnienie w jej płatności może spowodować destabilizację w płynności finansowej. Jednocześnie wielu przedsiębiorców chce za wszelką cenę uniknąć windykacji swoich kontrahentów obawiając się, że może to popsuć ich biznesowe relacje. Problemem jest również brak doświadczenia i odpowiedniej wiedzy – zwłaszcza na początku drogi w rozwijaniu swojej firmy. Wielu przedsiębiorcom przydałyby się szkolenia z zarządzania firmą, pracownikami oraz marketingu, ponieważ konkurencja nie śpi. Mikroprzedsiębiorcy chętnie dowiedzą się, jak szybko pozyskać nowych klientów.
Żeby odnieść sukces w biznesie trzeba być pracowitym, konsekwentnym i mieć dobry pomysł. 87% nowo założonych firm przetrwa pierwszy rok działalności. Ale 5 lat firmy świętuje już mniej niż połowa z nich. Czy to jednak oznacza, że nie warto próbować?
Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Warto walczyć o swoje marzenia i pielęgnować własny biznes. W końcu ponad połowa z nich odnosi sukces. Dookoła jest wiele osób i serwisów, które przychodzą z pomocą. W Faktura.pl przedsiębiorca zawsze może liczyć na wsparcie. Jesteśmy tu, żeby pomagać na początku tej drogi – na jej najtrudniejszym etapie. Pracujemy nad tym, żeby wystawianie faktur online było najprzyjemniejszą częścią tej pracy.
Polecane artykuły
22.11.2023
Choć w ostatnich latach zmienia się optyka tego, w jakim kierunku zmierza Unia Europejska, wciąż jej fundamentem pozostają zasady, które legły u podstaw zawiązania tego specyficznego sojuszu na naszym kontynencie. Jednym z podstawowych zadań Wspólnoty jest stworzenie uczciwego i konkurencyjnego rynku wewnętrznego, w którym każdy będzie mógł na równych zasadach prowadzić działalność gospodarczą. Parlament Europejski przez ponad pół wieku swojego istnienia wprowadził wiele regulacji dotyczących tego obszaru. Dziś przedstawię jedną z nich – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny, którego przepisy częściowo weszły w życie 12 października 2023 r.
czytaj dalej22.11.2023
Prowadzenie działalności gospodarczej jest nieustanną walką z kontrahentami, konsumentami i konkurencją. W cywilizowanych krajach państwo stoi na straży tego, by była to walka utrzymana w pewnych ramach wynikających z wartości, jakie umówiliśmy się chronić jako społeczeństwo. Im większy gracz na rynku, tym większą ma pokusę, by naginać obowiązujące zasady i stosować praktyki, które prawo uznaje za naruszające interesy klientów lub konkurentów. Z tego powodu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważnie przygląda się porozumieniom, jakie przedsiębiorcy zawierają między sobą w ramach prowadzonej działalności. Dziś przyjrzymy się legalności tzw. porozumień dystrybucyjnych.
czytaj dalej22.11.2023
Kontrola firmy to jeden z najbardziej stresujących momentów w życiu każdego przedsiębiorcy. Skomplikowane, rozbudowane i notorycznie zmieniane przepisy sprawiają, że – mimo najlepszych chęci – trudno jest przestrzegać wszystkich obowiązków, zakazów i nakazów serwowanych nam przez ustawodawcę. Urzędnicy zdają się o tym zapominać i z całą bezwzględnością szukają, a następnie karzą za nieprawidłowości, które pojawiają się w przedsiębiorstwach. Dziś przedstawię, jak wygląda kontrola z perspektywy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa).
czytaj dalej