Jaki jest mikroprzedsiębiorca w Polsce?
12.06.2017 (Aktualizacja: 19.01.2025)
12.06.2017 (Aktualizacja: 19.01.2025)
Przeciętny mikroprzedsiębiorca to wykształcony poniżej 39 roku życia, mieszkający w średniej wielkości mieście. Należy do elitarnej grupy 2 milionów funkcjonujących w Polsce mikroprzedsiębiorców. I chociaż jest to duże uproszczenie, bo przecież statystycznie pies i człowiek mają po trzy nogi, to pewne wnioski nasuwają się same. Takie osoby są bardziej skłonne do podejmowania ryzyka, zdeterminowane by spełniać marzenia lub po prostu bardziej zdecydowane walczyć o lepsze warunki dla siebie i swojej rodziny.
Podobno każdy z nas wpada w ciągu roku na pomysł, dzięki któremu mógłby zostać milionerem. Tylko jak ten pomysł obrócić w złoto? Na drodze ku marzeniom o założeniu firmy jako pierwsze staje pytanie z czego początkowo finansować działalność? Skąd wziąć pieniądze, zanim wystawi się pierwszą fakturę lub zanim zdobędzie się tyle klientów, że będzie można wystawiać faktury cykliczne. Dobre rozwiązanie to faktura proforma, ale nie każdy chce ją płacić. Dlatego zdecydowana większość przedsiębiorców korzysta ze środków własnych. Często osoba zakładająca własną działalność gospodarczą pracuje również na etacie w innej firmie i z zarobionej tam pensji częściowo „sponsoruje” swoje działania. Drugim, najchętniej wybieranym sposobem finansowania własnej działalności przez mikroprzedsiębiorców, jest pozyskanie kredytu. Zdarza się jednak, że kredyt to pułapka. Ukryte opłaty i odsetki potrafią zaskoczyć najbardziej dociekliwego przedsiębiorcę, nie mówiąc już o tych, którzy szybko chcą pożyczyć pieniądze. Zanim skorzysta się z takiego rozwiązania warto zrobić rozeznanie w produktach finansowych dostępnych aktualnie na rynku. Wiele portali oferuje firmom pożyczki na konkurencyjnych warunkach.
Przedsiębiorcy stanowią około 15% polskiego społeczeństwa. Ich firmy działają głównie w sektorze usług – własny zakład fryzjerski, internetowy sklep z ręcznie robioną biżuterią czy mechanik samochodowy. Największy udział w przychodach mikroprzedsiębiorstw mają firmy handlowe (blisko 50%). Być może jest tak dlatego, że w ich przypadku występują wysokie obroty i niskie marże. Mikrofirmy są często nastawione na rozwój swojego biznesu tylko w skali lokalnej. Obawiają się, że działając na większą skalę nie odniosą sukcesu. Wiele z takich firm ma charakter firm rodzinnych i chcą go utrzymać za wszelką cenę.
Mikroprzedsiębiorcy mierzą się z różnymi wyzwaniami. Największe z nich to oczekiwanie na swoje pieniądze od klientów, gdy kondycja finansowa ich firmy jest uzależniona od bieżących płatności. W przypadku rozkręcających się przedsiębiorstw, w sytuacji, kiedy faktura opiewa np. na kilka tysięcy złotych, opóźnienie w jej płatności może spowodować destabilizację w płynności finansowej. Jednocześnie wielu przedsiębiorców chce za wszelką cenę uniknąć windykacji swoich kontrahentów obawiając się, że może to popsuć ich biznesowe relacje. Problemem jest również brak doświadczenia i odpowiedniej wiedzy – zwłaszcza na początku drogi w rozwijaniu swojej firmy. Wielu przedsiębiorcom przydałyby się szkolenia z zarządzania firmą, pracownikami oraz marketingu, ponieważ konkurencja nie śpi. Mikroprzedsiębiorcy chętnie dowiedzą się, jak szybko pozyskać nowych klientów.
Skorzystaj ze sprawdzonego programu do faktur
Żeby odnieść sukces w biznesie trzeba być pracowitym, konsekwentnym i mieć dobry pomysł. 87% nowo założonych firm przetrwa pierwszy rok działalności. Ale 5 lat firmy świętuje już mniej niż połowa z nich. Czy to jednak oznacza, że nie warto próbować?
Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Warto walczyć o swoje marzenia i pielęgnować własny biznes. W końcu ponad połowa z nich odnosi sukces. Dookoła jest wiele osób i serwisów, które przychodzą z pomocą. W Faktura.pl przedsiębiorca zawsze może liczyć na wsparcie. Jesteśmy tu, żeby pomagać na początku tej drogi – na jej najtrudniejszym etapie. Pracujemy nad tym, żeby wystawianie faktur online było najprzyjemniejszą częścią tej pracy.
Autor kilkudziesięciu artykułów o tematyce biznesowej w branżowych mediach. Od lat realizuje misję edukowania przedsiębiorców ws. skutecznego korzystania z faktoringu poprzez tworzenie i dystrybuowanie treści. Absolwent Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał tytuł magistra Administracji ze specjalizacją Finanse i Bankowość. Redaktor naczelny biznesowego serwisu portal.faktura.pl.
Polecane artykuły
24.03.2025
Podatek dochodowy to jedno z najczęstszych pytań, jakie zadają sobie osoby pracujące na etacie, prowadzone działalności gospodarcze czy uzyskujące dochody z innych źródeł. Ile wynosi podatek dochodowy? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od formy opodatkowania, źródła dochodu oraz wysokości uzyskanych przychodów. W artykule poniżej szczegółowo wyjaśniamy, jak obliczyć podatek dochodowy i jakie zasady obowiązują w 2024 roku.
czytaj dalej13.03.2025 (Aktualizacja: 24.03.2025)
Każdy pracownik ma prawo do corocznego, płatnego urlopu wypoczynkowego. W praktyce jednak zdarzają się sytuacje, w których pracownik nie jest w stanie wykorzystać przysługujących mu dni wolnych. W takich przypadkach przysługuje mu ekwiwalent za urlop, czyli finansowa rekompensata za niewykorzystany czas odpoczynku.
czytaj dalej07.03.2025 (Aktualizacja: 19.03.2025)
Cena netto to pojęcie kluczowe dla przedsiębiorców, księgowych oraz wszystkich, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Rozróżnienie między ceną netto a brutto, znajomość zasad obliczania podatku VAT oraz świadomość konsekwencji prawnych związanych z prezentacją cen to fundamenty prawidłowego zarządzania finansami. W tym artykule przybliżymy, czym jest cena netto, jak ją obliczyć i jakie ma zastosowanie w praktyce.
czytaj dalej