Jak określić Twoją grupę docelową? Poznaj narzędzia, które skutecznie Ci w tym pomogą

10.07.2017 (Aktualizacja: 07.10.2024)

Kiedy chcesz uszczęśliwić wszystkich, nie uszczęśliwiasz nikogo. Tak samo jest w biznesie. Kierując produkt do wszystkich, narażasz się na marketingową wpadkę. Jeśli jednak przemówisz do wybranych klientów w ich własnym języku – masz szansę podziwiać nieustająco rosnące słupki sprzedaży. Dlaczego ustalenie, czego pragnie Twoja grupa docelowa, jest takie ważne? Bo tylko dzięki temu Twój biznes ma szansę rozwinąć skrzydła, a Ty zostać ulubieńcem publiczności. Sprawdź więc, jakich użyć narzędzi, żeby Twój trud się opłacił, a klienci odeszli zadowoleni i polecali Cię dalej.

Po co sprzedawać nielicznym, jeśli można wszystkim?

Wielu początkujących biznesmenów zadaje sobie pytanie o sens określania grupy docelowej. „Po co zawężać sobie pole sprzedaży – przecież to zamyka mi drogę do zarabiania na klientach spoza tej grupy!” Nic bardziej mylnego. Twoja grupa docelowa co prawda nie ma wyłączności na skupianie Twojej uwagi, ale zasługuje na pierwszeństwo. Jeśli swoją ofertę kierujesz głównie do nastolatków, ale z jakiegoś powodu zainteresuje się nią siedemdziesięcioletnia emerytka, to nie odprawisz jej z kwitkiem. Twoimi klientami wciąż mogą być i nastolatek i starsza pani, ale dla większej skuteczności biznesu, w swojej komunikacji oferty trzymaj się kursu na nastolatków. Dlaczego? Wyodrębnienie grupy potencjalnych klientów, pozwala lepiej poznać ich potrzeby, a co za tym idzie – celniej przygotować ofertę, odpowiednio redagować treści na stronę www i skuteczniej prowadzić działania marketingowe.

Jak określić grupę docelową?

Żeby poznać potrzeby grupy docelowej, najpierw należy ją zidentyfikować. Najprostszym narzędziem, które temu służy jest persona. Persona jest portretem typowego klienta, który powstaje w oparciu o jego rozmaite cechy psychologiczne i demograficzne. Personę stworzysz nawet samodzielnie. Wystarczy, że myśląc o swoim potencjalnym kliencie, odpowiesz na pytania:

– kim on/ona jest? (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, praca, zarobki, wykształcenie, itp.),

– co lubi robić? (zainteresowania, hobby, spędzanie wolnego czasu),

– jak spędza swój typowy dzień? (rytuały, nawyki, itp.),

– jakie ma problemy? (które mógłby rozwiązać nasz produkt/usługa)

– jakie są jego/jej wartości, którymi kieruje się w życiu?

– czego się obawia?

Odpowiedź na te pytania ułatwi Ci trafniejsze dopasowanie komunikacji do potrzeb klienta.

3 proste i praktyczne narzędzia do określania grupy docelowej

Wiedzę na temat swoich potencjalnych klientów możesz uzyskać, korzystając z narzędzi dostępnych w Internecie. Są to np.:

– Facebook Audience Insights, czyli ukryte w menadżerze reklam Facebooka statystyki grupy odbiorców, dzięki którym zyskujesz dostęp do ulubionych stron swojej grupy docelowej. Analiza ich komunikacji z odbiorcami to źródło inspiracji i skarbnica wzorców, które możesz zaczerpnąć na potrzeby własnego biznesu.

– Raporty, które pozwalają lepiej poznać osoby zainteresowane poszczególnymi kategoriami produktowymiw tym również i Twoim. Dzięki informacjom na temat cech tych osób – ich wieku, płci, wykształcenia, itd., zyskujesz wiedzę, która przyda Ci się w konstruowaniu oferty oraz ustalaniu priorytetów w komunikacji. Gdzie znajdziesz najbardziej użyteczne raporty? Przygotowują je m.in. Sotrender (analiza użytkowników kanałów społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram), Your Muse (analiza użytkowników You Tube’a), Brand24 (analizy na podstawie danych z monitoringu Internetu).

– Typeform – by lepiej poznać swoją grupę docelową, czasem wystarczy zadać jej kilka pytań. Do tego celu idealnie nadaje się ankieta przygotowana za pomocą narzędzia, jakim jest Typeform, które prezentuje się estetycznie i zachęcająco, a do tego szybko generuje przejrzyste podsumowania i raporty.

sowa poleca portal

Wykorzystując tak pozyskaną wiedzę na temat swojej grupy docelowej, masz szansę tworzyć skuteczne działania marketingowe dopasowane do Twoich klientów. Dzięki nim, chętniej i częściej klienci będą kupować Twoje produkty, a Twoim ulubionym zajęciem stanie się wystawianie faktur. Kiedy sprecyzujesz swoją grupę docelową, od biznesowego sukcesu będzie Cię dzielił już tylko jeden krok.

Justyna Wrażeń

Dominik Bożek

Autor kilkudziesięciu artykułów o tematyce biznesowej w branżowych mediach. Od lat realizuje misję edukowania przedsiębiorców ws. skutecznego korzystania z faktoringu poprzez tworzenie i dystrybuowanie treści. Absolwent Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał tytuł magistra Administracji ze specjalizacją Finanse i Bankowość. Redaktor naczelny biznesowego serwisu portal.faktura.pl.

in

Jeżeli ten artykuł był pomocny, pomyśl jak pomocny jest nasz program