4 skuteczne sposoby jak zwiększyć sprzedaż, nie obniżając cen

30.06.2017

Statystyki sprzedażowe spędzają Ci sen z powiek? Marzą Ci się Himalaje zysków, jednak póki co trapią Cię holenderskie depresje? Operowanie ceną, dodawanie usług promocyjnych, czy rozszerzanie bazy potencjalnych klientów to tylko kilka ze sposobów na to, by wyjść z impasu i to bez obniżania cen. Poznaj szczegółowe zasady, które wzniosą Twój biznes na wyższy pułap.

1. Zwiększ ceny

Twój produkt/usługa niezbyt dobrze się sprzedaje? Podwyższ jego cenę! Paradoksalnie to właśnie ten zabieg może się przyczynić do zwiększenia sprzedaży. Mechanizm ten zobrazował R. Cialdini. W swojej książce „Wywieranie wpływu na ludzi” przytoczył on historię właściciela z pamiątkami, który poprosił swojego pracownika o obniżenie ceny jednej z kiepsko sprzedających się ozdób. Pracownik źle zrozumiał polecenie i zamiast obniżyć cenę, podwoił ją. O dziwo, wszystkie ozdoby rozeszły się jak świeże bułeczki. Jak to możliwe? W opisywanej przez Cialdiniego sytuacji zadziałał mechanizm uproszczonej oceny szans, zgodnie z którym klienci podążają czasem „na skróty”, utożsamiając wysoką jakość produktu z jego wysoką ceną. Czy ten mechanizm sprawdzi się w Twoim biznesie? Warto to sprawdzić, zwłaszcza w przypadku towarów i usług, które obniżają Twoje statystyki sprzedażowe.

2. Zmień zapis ceny

Istnieje wiele technik ustalania ceny, które pomagają w zwiększeniu sprzedaży. Jedną z najpopularniejszych metod jest zastąpienie pełnej końcówki ceny, końcówką z groszami, np. 39,99. Jest to tzw. efekt liczb lewostronnych – zgodnie z nim klienci czytając cenę, skupiają się na jej pierwszej cyfrze, szufladkując ją w niższej klasie cenowej. Należy jednak pamiętać, że ta zasada nie zawsze się sprawdza. Według badań Wadhwy i Zhanga z 2015 roku, mechanizm ten działa w przypadku zakupów racjonalnych, czyli takich, które wymagają przemyślenia. W przypadku zakupów emocjonalnych bardziej sprawdzają się ceny pełne, umożliwiając klientowi ich szybkie zeskanowanie. Dodatkowym trikiem, który zwiększa sprzedaż, jest usunięcie zapisu waluty przy cenie. Badania wykazały, że kupujący, którzy widzą znak „zł” w ofercie, dążą do tego, by wydać mniej (Yang, Kimes, & Sessarego, 2009). By skorzystać z tej wskazówki w przypadku swojego produktu, warto się upewnić, czy taki zapis będzie w pełni jasny dla klienta.

3. Buduj bazę klientów

Im więcej osób zapozna się z Twoją ofertą, tym więcej dokona zakupu. By spopularyzować swój produkt/usługę wśród nowych klientów, możesz skorzystać z wielu sposobów. Jednym z nich jest udzielanie się na forach dyskusyjnych i grupach tematycznych, gdzie pojawiają się potencjalni klienci. Pomoc w rozwiązywaniu ich problemów umożliwi Ci zbudowanie kompetentnego wizerunku i zaufania, a to z kolei ułatwi Ci promocję swoich produktów/usług. Bazę klientów możesz również budować poprzez e-mail marketing, który jest w tej dziedzinie jednym z najskuteczniejszych narzędzi.

4. Zachęć klienta promocją

Nic tak nie zachęca do zakupu jak atrakcyjna promocja, która pozwoli klientowi zaoszczędzić, a sprzedającemu – podnieść słupki sprzedaży. Wbrew pozorom zabieg ten nie wiąże się ze stratą finansową dla firmy. Łącząc produkty w zestawy promocyjne, możesz pozbyć się tych artykułów, których i tak byś nie sprzedał, robiąc z nich zanętę, która skłoni klienta do zakupu ze względu na niską cenę. Podobnie jest z usługami – jeśli chcesz zyskać większą szansę na ich sprzedaż, ulokowanie w ofercie promocyjnego pakietu z bonusową usługą, będzie strzałem w dziesiątkę!

sowa poleca portal

Jak widzisz, by trafić do serca klienta, nie zawsze musisz używać argumentu niższej ceny. Testując wyżej opisane wskazówki, zyskujesz szansę na zwiększenie sprzedaży, nie tracąc na tym ani złotówki. Do dzieła!

ZAŁÓŻ DARMOWE KONTO

Justyna Wrażeń

Jeżeli ten artykuł był pomocny, pomyśl jak pomocny jest nasz program