Historia 4 przedsiębiorstw, które odniosły sukces

03.05.2017 (Aktualizacja: 07.10.2024)

Im się udało, Tobie też może! Historia 4 przedsiębiorstw, które odniosły sukces. Moglibyśmy być kolejnymi Gates’ami, Zuckerbergami i Jobes’ami, ale się boimy. Raport z badania przedsiębiorczości (GEM Polska 2016) wskazuje, że z powodu obaw przed porażką, prawie połowa Polaków rezygnuje z założenia własnej firmy. Bohaterowie naszego zestawienia nieraz bili się z tego rodzaju obawami, a dziś są na szczycie. Ich przykład pokazuje, że trudności to tylko etap na drodze do sukcesu – i to nie tylko lokalnego, ale również międzynarodowego!

Brand24, czyli jak odbić się od zera do poziomu Rockefellera

Brand24 to przykład firmy, która wzorcowo uporała się z trudnymi początkami. Choć z oferowanego przez nią narzędzia korzystają obecnie największe tuzy na rynku – Intel, IKEA, Carlsberg i wiele innych, początki przedsiębiorstwa przypominały bardziej syzyfową pracę niż prostą drogę na szczyt. Na starcie założyciele firmy borykali się z ogromnymi problemami finansowymi. By zdobyć potrzebne na rozruch 100 tys. złotych, byli gotowi sprzedać całość udziałów w firmie. Tak się jednak nie stało, ponieważ żaden z inwestorów nie był zainteresowany ofertą. Na szczęście dobry produkt obronił się sam – dzięki pozytywnym opiniom wystawionym przez pierwszych klientów, kryzys został zażegnany, a narzędzie Brand24 zyskało międzynarodową popularność. Obecnie firma obserwuje ponad 46 tys. marek w ponad 40 krajach świata, a jej przychody ze sprzedaży w 2016 roku wyniosły 5,3 mln zł, odnotowując 85% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego.

Wielki biznes, który zaczął się od… niedopasowanych skarpetek

Nie trzeba być Billem Gates’em i wymyślać nowego Microsoftu, żeby wejść na sam szczyt. By założyć firmę i osiągnąć sukces czasem wystarczy jedna skarpetka. Od niej zaczęła się historia firmy Spox Sox, której założyciele chcieli raz na zawsze rozwiązać problem niedopasowanych skarpetek. Zamiast przeszukiwać szufladę w poszukiwaniu zagubionej sztuki, Bartek, Konrad i Staszek postanowili założyć firmę projektującą skarpetki nie do pary. Nie do pary są jednak tylko z pozoru, bo łączy je zawsze jakiś wspólny, kolorowy i niebanalny motyw. Ten pomysł zaprowadził ich na szczyt – aktualnie marka Spox Sox jest obecna w 30 krajach świata na 5 kontynentach i wciąż ma apetyt na więcej.

Z akademika do ekskluzywnego biura na plaży

Czego potrzeba by osiągnąć sukces? Studentom z Gdańska wystarczyła pasja, pokój w akademiku i 2 komputery. Andrzej Antoń i Konrad Kucharski poznali się w latach 90. na studiach – pierwszy studiował informatykę na Politechnice, a drugi zarządzanie na Uniwersytecie. Obydwaj świetnie czuli się w temacie nowych technologii, a zdobytą na ich temat wiedzę postanowili wykorzystać, zakładając firmę. W ten sposób w 1999 roku powstała Blue Media – firma, która ze studenckiego akademika przeniosła się do biura przy plaży w Sopocie, gdzie obecnie tworzy innowacyjne rozwiązania informatyczne dla bankowości, ubezpieczycieli i telekomunikacji. Przedsiębiorstwo należy do 500 największych firm w Polsce.

Firma, która działa dzięki pomocy internautów

Olsztyńska firma Zortrax pokazuje, że przy dobrym pomyśle brak pieniędzy nie jest problemem. Firma powstała w 2013 r., założyła ją grupa młodych pasjonatów z Rafałem Tomasiukiem na czele. Olsztynianie mieli doskonały pomysł na drukarkę 3D, potrzebowali jednak 100 tys. złotych na rozruch. By zdobyć środki, umieścili swój projekt w społecznym serwisie inwestycyjnym Kickstarter, na którym internauci wspierają rokujące pomysły na biznes. Ku zaskoczeniu wszystkich, zamiast oczekiwanych 100 tys., udało im się tam zebrać prawie 2 razy tyle! Od tamtego czasu firma regularnie pnie się na szczyty, a ich drukarki zajmują 2-ie w Europie oraz 4-te w Azji miejsce w rankingach popularności.

sowa poleca portal

Poznaj nasz polecany program do faktur

Te historie pokazują, że choć własny biznes nie jest drogą usłaną różami, to przy udziale wysiłku, poświęcenia i pasji, sukces jest w zasięgu ręki. Zatem do dzieła!

Justyna Wrażeń

Dominik Bożek

Autor kilkudziesięciu artykułów o tematyce biznesowej w branżowych mediach. Od lat realizuje misję edukowania przedsiębiorców ws. skutecznego korzystania z faktoringu poprzez tworzenie i dystrybuowanie treści. Absolwent Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał tytuł magistra Administracji ze specjalizacją Finanse i Bankowość. Redaktor naczelny biznesowego serwisu portal.faktura.pl.

in

Jeżeli ten artykuł był pomocny, pomyśl jak pomocny jest nasz program