Nowe przepisy dla przedsiębiorców startujących w unijnych przetargach
22.11.2023 (Aktualizacja: 07.10.2024)
22.11.2023 (Aktualizacja: 07.10.2024)
Jak już wspomniałem, jednym z naczelnych zadań Unii Europejskiej w dziedzinie wspólnego rynku jest wspieranie zasad uczciwej konkurencji, przy jednoczesnym budowaniu przestrzeni dla innowacyjnego rozwoju. W związku z tym monitorowane są procesy dotyczące naruszania zasad konkurencji, łączenia przedsiębiorstw i wspierania firm przez kraje członkowskie. UE walczy z nadużywaniem pozycji dominującej przez wielkie korporacje, dba o prawa konsumentów i pilnie przygląda się praktykom monopolistycznym.
Komisja Europejska stojąca na straży tych przepisów może samodzielnie prowadzić dochodzenia oraz weryfikować, czy nie zostało naruszone ustawodawstwo europejskie. Na celowniku urzędników europejskich znajdują się także państwa członkowskie i ich nieuczciwe zachowania np. w zakresie preferencyjnych stawek podatkowych, instrumentalnego wpływu na łańcuchy dostaw czy ingerencji w rynki finansowe.
Jedną z praktyk ograniczających konkurencję na wspólnym, europejskim rynku, są tzw. subsydia zagraniczne. Chodzi tutaj o sytuację, w której państwa trzecie (USA, Chiny, Rosja czy kraje arabskie) wspierają finansowo podmioty gospodarcze ze swojego terytorium, by firmy te posiadały lepszą pozycję na rynku europejskim względem przedsiębiorców z państw Wspólnoty. Dobrze widać to na przykładzie przetargów, gdzie tak wspierane firmy są w stanie proponować nieproporcjonalnie niższe oferty cenowe w porównaniu do polskich, niemieckich czy hiszpańskich przedsiębiorstw.
Celem omawianego rozporządzenia jest ograniczenia tego typu praktyk i poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego. Regulacja skupia się na subsydiowaniu przedsiębiorstw bezpośrednio lub pośrednio kontrolowanych przez obce państwa, które w ten sposób zyskują nieproporcjonalną przewagę.
Warto przy tym pamiętać, że w przeciwieństwie do dyrektyw europejskich, rozporządzenia stosuje się u nas wprost. Oznacza to, że nie ma potrzeby wprowadzania ich do krajowych porządków prawnych specjalnymi ustawami. Od chwili wejścia w życie rozporządzenia musimy je stosować w taki sam sposób, jakby był to akt prawny uchwalony przez polski parlament.
Kliknij, aby poznać funkcje naszego programu do faktur
Przede wszystkim omawiane rozporządzenie dotyczy koncentracji, czyli sytuacji, gdy zmiana kontroli przedsiębiorstwa wynika z jednego z poniższych działań:
Weryfikując, czy subsydium zagraniczne w przypadku koncentracji zakłóca rynek wewnętrzny, należy oceniać wsparcie z ostatnich trzech lat poprzedzających zawarcie umowy, ogłoszenie publicznej oferty lub nabycie pakietu kontrolnego.
Zgodnie z art. 20 ust. 3 rozporządzenia, koncentracja podlega zgłoszeniu, gdy:
W ust. 4 powyższego artykułu opisano wyjątki od obowiązku zgłaszania koncentracji.
Kluczowy dla tej części rozporządzenia jest art. 24 ust. 1, zgodnie z którym koncentracji podlegającej zgłoszeniu nie można dokonać przed jej zgłoszeniem.
Autor kilkudziesięciu artykułów o tematyce biznesowej w branżowych mediach. Od lat realizuje misję edukowania przedsiębiorców ws. skutecznego korzystania z faktoringu poprzez tworzenie i dystrybuowanie treści. Absolwent Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał tytuł magistra Administracji ze specjalizacją Finanse i Bankowość. Redaktor naczelny biznesowego serwisu portal.faktura.pl.
Polecane artykuły
26.11.2025
Prościej się nie da!
czytaj dalej26.11.2025
Praktyczny poradnik dla użytkowników Faktura.pl
czytaj dalej26.11.2025
Dlaczego przedsiębiorcy korzystający z Faktura.pl powinni mieć Profil Zaufany?
czytaj dalej