7 zasad, które sprawią, że praca nie zawładnie Twoim życiem
30.08.2017
30.08.2017
Biuro, pracownia, gabinet – czegokolwiek potrzebujesz do wykonywania obowiązków, zadbaj, by to miejsce służyło tylko pracy.
Jeśli dopiero startujesz i masz ograniczone możliwości finansowe, znajdź przestrzeń w inkubatorze przedsiębiorczości lub biurko w co-workingu. Jeżeli możesz sobie pozwolić, wynajmij lokal i staraj się nie przynosić pracy do domu.
Nie stać Cię na żadną z tych opcji lub nie chcesz pracować poza domem? Zaaranżuj przestrzeń do pracy w domu i dopilnuj, aby sprawy zawodowe pozostawały w jej obrębie.
Uzgodnij z samym sobą i z klientami, w jakich godzinach pracujesz, a kiedy masz wolne.
Nie będziesz wówczas odpowiadać na służbowe e-maile podczas obiadu z rodziną, wychodzić z sali kinowej, aby odebrać telefon od klienta, czy skracać spotkań ze znajomymi, bo dostałeś nagłe zlecenie.
Na początku prowadzenia działalności oraz w niektórych zawodach będzie to trudne. Jeśli jednak nie ustalisz zasad od razu, później ciężko Ci będzie wprowadzić nowe zwyczaje. Klienci, przyzwyczajeni, że mogą kontaktować się z Tobą o każdej porze dnia i nocy, nie będą skłonni zmienić nawyków.
Trudno Ci odmówić, gdy klient prosi o przyjęcie zlecenia i mówi, że jesteś jego ostatnią deską ratunku? Wiesz jednak, że jeśli je przyjmiesz, będziesz pracował w długi weekend, kiedy wszyscy wyjadą za miasto?
Nie przyjmuj na siebie więcej, niż wiesz, że możesz zrobić. Bądź asertywny i podejmuj decyzje w zgodzie ze sobą. Jeśli jesteś pewien, że nie uda Ci się już zmieścić w harmonogramie kolejnego zadania, odmów i negocjuj inny termin.
Proponując klientom terminy realizacji zadań, myśl pesymistycznie. Zamiast zakładać, że jakoś zrobisz ten projekt w dwa dni, choć wiesz, że trzeba na niego czterech, uznaj, że potrzebujesz pięciu.
Zyskasz w ten sposób dodatkowy dzień na nieprzewidziane okoliczności, jak awaria sprzętu, choroba czy brak prądu. Przede wszystkim jednak oszczędzisz sobie stresu i konieczności zarywania nocy, aby jednak zrealizować zadanie w nierealnym terminie.
Ustal, że jest w tygodniu dzień „święty”, kiedy nie pracujesz. Idealnie, gdyby była to sobota albo niedziela, bo wtedy zazwyczaj wolne mają też inni – Twoja rodzina, przyjaciele i znajomi.
Jeśli charakter Twojej działalności wymaga, abyś był obecny w pracy w weekendy, ustanów dowolny dzień tygodnia czasem wolnym. Przeznacz go na relaks, czas dla rodziny, czy wyjazd za miasto.
„Odkąd prowadzę firmę, nie byłem na wakacjach” – słyszy się często z ust przedsiębiorców. Dla przedsiębiorcy, zwłaszcza takiego, który działa sam, urlop może być wyzwaniem. Jest mu jednak tak samo potrzebny, jak pracownikowi na etacie.
Obawiasz się, że firma upadnie, jeśli znikniesz na tydzień? Zadbaj zawczasu o to, by móc spokojnie wyjechać.
Z wyprzedzeniem daj znać klientom, że Cię nie będzie. Będą mogli uwzględnić Twoją nieobecność w swoich planach, a Ty odpowiednio zorganizujesz współpracę przed wyjazdem.
Zakończ wszystkie rozpoczęte zadania przed urlopem. Nawet jeśli w drodze wyjątku będziesz musiał zrezygnować z dnia wolnego.
Zanim wyruszysz, zadbaj o automatyczną odpowiedź w e-mailu i w poczcie głosowej, po-pup z informacją na stronie www lub post na Facebooku o terminie Twojego urlopu. Dzięki temu nie będziesz odbierał telefonów od niezorientowanych klientów, siedząc na basenem lub wędrując po górach.
W wielu branżach urlop oznacza dla przedsiębiorcy brak zarobków. Może tak być, jeśli jesteś np. tłumaczem, terapeutą, fotografem, grafikiem freelancerem, itp.
Świadomość, że gdy Cię nie ma, nie zarabiasz, może być frustrująca, zniechęcać do wyjazdu lub psuć nastrój podczas urlopu.
Aby tego uniknąć, załóż fundusz wakacyjny. Może to być osobne konto, na które regularnie przelewasz określoną sumę pieniędzy. Możesz też skorzystać z rozwiązań pozwalających odkładać niewielkie kwoty i zlecić bankowi, by oszczędzał w Twoim imieniu.
Jeżeli wolisz odkładać do prawdziwej skarbonki, ustal, że wrzucasz do niej każdą pięciozłotówkę. W ciągu roku jesteś w stanie zaoszczędzić w ten sposób sporą kwotę.
Praca na własny rachunek może być źródłem ogromnej satysfakcji. Warto jednak zadbać, żeby nie przysłoniła spraw, które są związane z Twoim życiem prywatnym.
Wymienione zasady mogą Ci się wydać trudne do wdrożenia. Może tak być. Wiem to z doświadczenia, bo od kilku lat pracuję na własny rachunek jako copywriter i tłumacz. Wprowadzenie tych reguł zajęło mi trochę czasu. Niektóre czasem łamię, zawsze jednak świadomie. Dzięki temu, że codziennie stosuję się do większości z nich, jestem w stanie zachować niezbędną równowagę między pracą a życiem poza nią. Wierzę, że Tobie też się to uda.
Polecane artykuły
16.01.2024
Aplikacja Faktura.pl jest gotowa na KSeF, który w Polsce będzie obowiązkowy już wkrótce. Poniżej przedstawiamy sposób w jaki możesz się połączyć z Krajowym Systemem e-Faktur w Faktura.pl.
czytaj dalej22.11.2023
Choć w ostatnich latach zmienia się optyka tego, w jakim kierunku zmierza Unia Europejska, wciąż jej fundamentem pozostają zasady, które legły u podstaw zawiązania tego specyficznego sojuszu na naszym kontynencie. Jednym z podstawowych zadań Wspólnoty jest stworzenie uczciwego i konkurencyjnego rynku wewnętrznego, w którym każdy będzie mógł na równych zasadach prowadzić działalność gospodarczą. Parlament Europejski przez ponad pół wieku swojego istnienia wprowadził wiele regulacji dotyczących tego obszaru. Dziś przedstawię jedną z nich – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny, którego przepisy częściowo weszły w życie 12 października 2023 r.
czytaj dalej22.11.2023
Prowadzenie działalności gospodarczej jest nieustanną walką z kontrahentami, konsumentami i konkurencją. W cywilizowanych krajach państwo stoi na straży tego, by była to walka utrzymana w pewnych ramach wynikających z wartości, jakie umówiliśmy się chronić jako społeczeństwo. Im większy gracz na rynku, tym większą ma pokusę, by naginać obowiązujące zasady i stosować praktyki, które prawo uznaje za naruszające interesy klientów lub konkurentów. Z tego powodu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważnie przygląda się porozumieniom, jakie przedsiębiorcy zawierają między sobą w ramach prowadzonej działalności. Dziś przyjrzymy się legalności tzw. porozumień dystrybucyjnych.
czytaj dalej