Jak prowadzić niezarejestrowaną działalność gospodarczą?
06.10.2021
06.10.2021
Dowiedz się, na czym to polega z naszego wpisu:
Działalności niezarejestrowanej nie mogą prowadzić osoby, które:
Dzięki temu rozwiązaniu pierwsze kroki możemy więc stawiać, przede wszystkim skupiając się na prawdziwym biznesie. Na usłudze lub produkcie, jaki chcemy dostarczyć oraz zdobywaniu nowych klientów. Wymóg rejestracji pojawi się, dopiero gdy miesięczna sprzedaż przekroczy połowę minimalnego wynagrodzenia, czyli 1400 zł w 2021r.
Jedynym obowiązkiem młodego przedsiębiorcy jest wymóg wystawiania rachunków i faktur — na życzenie klienta — oraz prowadzenie ewidencji przychodów i kosztów. Każdy dokument sprzedaży powinien zawierać numer porządkowy, datę wystawienia, dane sprzedawcy i nabywcy, opis usługi oraz kwotę należności. Zestawienie można prowadzić samodzielnie, nie ma natomiast obowiązku prowadzenia zwykłej księgowości.
Świetnym narzędziem do tego celu jest program faktura.pl, umożliwiający wykonywanie tych operacji zarówno z poziomu komputera, jak i smartfonu. Dzięki tej aplikacji możemy katalogować klientów, wprowadzać opisy usług i towarów, ceny oraz inne warunki uzgodnione pomiędzy stronami. W razie potrzeby nasze dane zawsze będą pod ręką.
Osoba prowadząca niezarejestrowaną działalność nie jest zwolniona z podatku dochodowego. Jej dochody są opodatkowane na zasadach ogólnych, tzn. wg skali 17% i 32% z uwzględnieniem kwoty wolnej od podatku oraz innych, dostępnych ulg. Zaletą niezarejestrowanej działalności jest brak wymogu odprowadzania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy, a jedynie rozliczenie na koniec roku obrachunkowego.
Podatnik, którego przychody z działalności nie przekroczyły w poprzednim roku obrotowym kwoty 200 tys. zł, ma prawo korzystać ze zwolnienia w VAT. Ta zasada ma zastosowanie do osób prowadzących niezarejestrowaną działalność gospodarczą.
Jednakże istnieją rodzaje działalności, które nie podlegają zwolnieniu podmiotowemu i rejestracja jako czynny podatnik VAT będzie obligatoryjna bez względu na obrót w roku poprzednim. Należą do nich m.in usługi prawnicze, doradcze, windykacyjne i jubilerskie.
Jeżeli nabywcą usług lub towarów od przedsiębiorcy prowadzącego nierejestrowaną działalność gospodarczą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, to co do zasady fakturę wystawia się na jej żądanie. Jednakże nie ma także przeszkód, aby taką sprzedaż dokumentować fakturami, bez względu czy nabywca oczekuje faktury, czy też nie. Może okazać się, że to rozwiązanie jest praktyczne dla celów kalkulacji podatku dochodowego.
W przypadku sprzedaży do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą faktura zawsze jest obowiązkowa. Przy braku rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, przedsiębiorca wystawia fakturę bez VAT.
Osobnym zagadnieniem jest ustalenie, czy przedsiębiorca prowadzący taką działalność oraz realizujący sprzedaż do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów) oraz rolników ryczałtowych ma obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Jest to temat szerszy, wykraczający poza zakres tej publikacji.
Logiczną konsekwencją prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej jest brak obowiązku płacenia składek na ubezpieczenie społeczne, fundusz pracy i ubezpieczenie zdrowotne. Trudno byłoby sobie wyobrazić, aby od niewielkich dochodów obowiązywały relatywnie wysokie opłaty parafiskalne. Uderzałoby to w sens rozwiązania.
Jednakże problem może pojawić się gdy osoba prowadząca niezarejestrowaną działalność gospodarczą nie jest także zarejestrowana w ZUS, np. z tytułu umowy o pracę, w związku z czym to pracodawca odprowadzałby za nią składki. W takiej sytuacji pojawia się ryzyko, że to świadczeniobiorca miałby obowiązek odprowadzić ZUS z tytułu przeprowadzonej transakcji i dopełnić pozostałych formalności z tym związanych. Jeżeli jednak młody przedsiębiorca pozostaje w stosunku pracy, jednocześnie prowadząc niezarejestrowaną działalność, to tego problemu nie ma
Niezarejestrowana działalność gospodarcza to bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które w biznesie stawiają pierwsze kroki. Młodych przedsiębiorców, którzy chcą mieć minimum formalności, brak składek zusowskich i zaliczek na podatek dochodowy. Którzy mogą w ten sposób poświęcać swój czas przede wszystkim na poukładanie raczkującego biznesu.
Wszystko to zapewnia tzw. miękki start i możliwość przetestowania się jako przedsiębiorcy. Sprawdzenie swojej oferty, dopracowanie modelu biznesowego i dochodowości z operacji biznesowych. Jest to bezpieczne rozwiązanie dla każdej osoby zainteresowanej, aby uczynić w przyszłości swój biznes podstawowym źródłem dochodów.
Polecane artykuły
22.11.2023
Choć w ostatnich latach zmienia się optyka tego, w jakim kierunku zmierza Unia Europejska, wciąż jej fundamentem pozostają zasady, które legły u podstaw zawiązania tego specyficznego sojuszu na naszym kontynencie. Jednym z podstawowych zadań Wspólnoty jest stworzenie uczciwego i konkurencyjnego rynku wewnętrznego, w którym każdy będzie mógł na równych zasadach prowadzić działalność gospodarczą. Parlament Europejski przez ponad pół wieku swojego istnienia wprowadził wiele regulacji dotyczących tego obszaru. Dziś przedstawię jedną z nich – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny, którego przepisy częściowo weszły w życie 12 października 2023 r.
czytaj dalej22.11.2023
Prowadzenie działalności gospodarczej jest nieustanną walką z kontrahentami, konsumentami i konkurencją. W cywilizowanych krajach państwo stoi na straży tego, by była to walka utrzymana w pewnych ramach wynikających z wartości, jakie umówiliśmy się chronić jako społeczeństwo. Im większy gracz na rynku, tym większą ma pokusę, by naginać obowiązujące zasady i stosować praktyki, które prawo uznaje za naruszające interesy klientów lub konkurentów. Z tego powodu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważnie przygląda się porozumieniom, jakie przedsiębiorcy zawierają między sobą w ramach prowadzonej działalności. Dziś przyjrzymy się legalności tzw. porozumień dystrybucyjnych.
czytaj dalej22.11.2023
Kontrola firmy to jeden z najbardziej stresujących momentów w życiu każdego przedsiębiorcy. Skomplikowane, rozbudowane i notorycznie zmieniane przepisy sprawiają, że – mimo najlepszych chęci – trudno jest przestrzegać wszystkich obowiązków, zakazów i nakazów serwowanych nam przez ustawodawcę. Urzędnicy zdają się o tym zapominać i z całą bezwzględnością szukają, a następnie karzą za nieprawidłowości, które pojawiają się w przedsiębiorstwach. Dziś przedstawię, jak wygląda kontrola z perspektywy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa).
czytaj dalej