Jak użyć kwalifikowanego podpisu elektronicznego?
26.11.2025
26.11.2025
Kwalifikowany podpis elektroniczny to narzędzie, które pozwala na bezpieczne i prawnie wiążące podpisywanie dokumentów online. Dzięki niemu nie musisz już drukować, skanować ani wysyłać dokumentów pocztą – wystarczy kilka kliknięć. Dla przedsiębiorców, którzy korzystają z Faktura.pl, oznacza to szybszy i wygodniejszy obieg dokumentów, który można zakończyć bez wychodzenia z biura. Poniżej wyjaśniamy krok po kroku, jak rozpocząć korzystanie z kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Aby móc używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego, potrzebujesz certyfikatu wydanego przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania. Certyfikat taki można nabyć w formie fizycznej (np. na karcie USB) lub w postaci zdalnej – co jest wygodne np. podczas pracy zdalnej.
Podpis elektroniczny wymaga oprogramowania umożliwiającego składanie podpisów. Możesz skorzystać z:
Zanim przejdziesz do podpisywania, przygotuj plik, który chcesz podpisać – najlepiej zapisz go w formacie PDF i upewnij się, że nie zawiera błędów. Jeśli wystawiasz faktury lub przesyłasz kosztorysy przez Faktura.pl, możesz łatwo je pobrać i zapisać na dysku.
Oto jak podpisać dokument za pomocą programu takiego jak Adobe Acrobat Reader:
Jeśli korzystasz z podpisu elektronicznego w kontaktach z administracją publiczną, możesz wybrać aplikację Podpis GOV. Jak to zrobić?
Jeśli często współpracujesz z firmami zagranicznymi lub instytucjami publicznymi, podpis kwalifikowany może znacząco uprościć Twoją pracę. A jeśli działasz jako JDG lub w sektorze MSP, gdzie czas to pieniądz – zyskasz dodatkowe narzędzie do przyspieszenia obiegu dokumentów.
Kwalifikowany podpis elektroniczny to bezpieczne, nowoczesne i wygodne rozwiązanie dla każdego przedsiębiorcy, szczególnie w kontekście nadchodzącego KSeF.
Autor kilkudziesięciu artykułów o tematyce biznesowej w branżowych mediach. Od lat realizuje misję edukowania przedsiębiorców ws. skutecznego korzystania z faktoringu poprzez tworzenie i dystrybuowanie treści. Absolwent Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał tytuł magistra Administracji ze specjalizacją Finanse i Bankowość. Redaktor naczelny biznesowego serwisu portal.faktura.pl.
Polecane artykuły
26.11.2025
Prościej się nie da!
czytaj dalej26.11.2025
Dlaczego przedsiębiorcy korzystający z Faktura.pl powinni mieć Profil Zaufany?
czytaj dalej19.11.2025 (Aktualizacja: 20.11.2025)
Z początkiem września 2019 roku zaczęła obowiązywać tzw. biała lista podatników VAT. Choć od jej wprowadzenia minęło już kilka lat, wielu przedsiębiorców wciąż nie do końca wie, jak z niej korzystać, jakie niesie ze sobą obowiązki i – co najważniejsze – jakie mogą grozić konsekwencje za jej zignorowanie. W tym artykule krok po kroku wyjaśnię, czym jest biała lista VAT, jak z niej korzystać i jak uniknąć najczęstszych błędów.
czytaj dalej