Ważne zmiany w prawie budowlanym. Bez kierownika i dziennika budowy
22.11.2023 (Aktualizacja: 07.10.2024)
22.11.2023 (Aktualizacja: 07.10.2024)
Obecnie oddanie do użytkowania jednorodzinnych budynków mieszkalnych – zarówno powstałych na podstawie pozwolenia na budowę, jak i na podstawie zgłoszenia oraz innych drobnych obiektów (m.in. domków letniskowych, budynków gospodarczych czy garaży) – wymaga zawiadomienia o zakończeniu budowy, co wiąże się z prowadzeniem postępowania przez organ nadzoru budowlanego i oczekiwaniem (często niekrótkim) na jego zakończenie.
Procedowana przez Sejm ustawa ma znieść ten wymóg. Wystarczy, że kierownik budowy złoży oświadczenie o zakończeniu inwestycji i możliwości przystąpienia do użytkowania obiektu. Co prawda inwestor będzie musiał poinformować o tym fakcie właściwy organ nadzoru budowlanego, ale to jedynie formalność, a jej niedopełnienie, choć grozi mandatem karnym, nie będzie miało wpływu na legalność użytkowania budynku.
Do oświadczenia o zakończeniu budowy i gotowości przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego konieczne będzie dołączenie następujących dokumentów:
Program do faktur, któremu możesz zaufać
Nowe przepisy zwalniają z obowiązku prowadzenia dziennika budowy inwestorów wolnostojących, jednorodzinnych budynków mieszkalnych – ale nie wszystkich. Nie mogą one mieć więcej niż dwie kondygnacje, ich powierzchnia zabudowy musi wynosić do 70 mkw. i powinny być wybudowane na własne potrzeby mieszkaniowe.
Zwolnienie inwestora z obowiązku prowadzenia dziennika budowy nie oznacza, że nie może on takiego dziennika prowadzić – wynika to wprost z przepisów zawartych w ustawie Prawo budowlane z 7 lipca 1994 roku. Jeżeli ktoś wystąpi za pośrednictwem systemu EDB (Elektroniczny Dziennik Budowy) o udostępnienie elektronicznego dziennika budowy, nie może spotkać się z odmową.
Autor kilkudziesięciu artykułów o tematyce biznesowej w branżowych mediach. Od lat realizuje misję edukowania przedsiębiorców ws. skutecznego korzystania z faktoringu poprzez tworzenie i dystrybuowanie treści. Absolwent Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał tytuł magistra Administracji ze specjalizacją Finanse i Bankowość. Redaktor naczelny biznesowego serwisu portal.faktura.pl.
Polecane artykuły
21.10.2024
Aby przygotować program Optima do importowania faktur z aplikacji Faktura.pl, musisz aktywować funkcję "Praca rozproszona" w menu Konfiguracji, a następnie przejść do sekcji Firma -> Ogólne, a następnie w "Pracy rozproszonej" (należy kliknąć w te menu dwukrotnie) zaznacz księgowość i ustaw identyfikator jako "KS".
czytaj dalej10.09.2024 (Aktualizacja: 07.10.2024)
Środki trwałe – definicja Środki trwałe to składniki majątku przedsiębiorstwa, które są wykorzystywane przez okres dłuższy niż rok w prowadzeniu działalności gospodarczej. Mogą to być zarówno nieruchomości (np. budynki, grunty), maszyny, urządzenia, jak i inne przedmioty materialne. Kluczowe cechy środków trwałych to ich zdolność do wieloletniego użytkowania, kompletny stan oraz konieczność prowadzenia ewidencji w przypadku […]
czytaj dalej13.08.2024 (Aktualizacja: 07.10.2024)
Płynność finansowa firmy to kluczowy element, który decyduje o jej zdolności do terminowego regulowania zobowiązań i kontynuowania działalności. W dynamicznym środowisku biznesowym, zarządzanie finansami wymaga precyzyjnych narzędzi, które pomagają monitorować i kontrolować przepływy pieniężne. Jednym z takich narzędzi jest program do faktur. W jaki sposób może on poprawić płynność finansową firmy?
czytaj dalej