Wszyscy jesteśmy markami, czyli jak zbudować silną markę firmy
21.06.2017
21.06.2017
„Marka osobista jest tym, co ludzie mówią o Tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju” . Te słowa Jeffa Bezosa, założyciela Amazona, świetnie oddają sens pojęcia marki w ogóle. Istotą marki firmy jest bowiem zdolność do kreowania pozytywnych relacji z klientem podczas wspólnego pobytu w pokoju (procesu zakupowego), a jej celem jest pozostawienie klienta z pozytywnymi skojarzeniami po wyjściu z pokoju (po finalizacji procesu zakupowego). Innymi słowy: marka to emocje, jakie budzi produkt/usługa. To obietnica, jaką firma składa klientowi, by po skorzystaniu z oferty czuł, że podjął dobrą decyzję i co najważniejsze – wrócił. Marka to unikalna, spójna i autentyczna całość – to wszystko to, co sprawia, że po usłyszeniu nazwy firmy, klient bez dłuższego zastanowienia decyduje się na zakup. Taka marka bije na głowę konkurencję. Jak ją stworzyć?
By stworzyć silną markę, która sprzedaje, każdy przedsiębiorca powinien zacząć od określenia jej osobowości. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzi matryca Pawła Tkaczyka, która pozwala określić, które z cech i w jakim stopniu przejawiają się w obrębie danej marki. Kreując markę zdecyduj, która z zaproponowanych cech będzie tą najsilniejszą i jakie pozostałe cechy będą ją uzupełniać:
Cechy, które najbardziej wybijają się w osobowości marki to dla Twojej firmy drogowskazy. Dzięki nim zyskujesz wiedzę na temat tego, jak zwracać się do klientów w ofertach reklamowych czy w mailingu. Określona osobowość marki wpływa również na kwestie, takie jak lokalizacja biznesu oraz model obsługi klienta. Podążając w codziennej komunikacji za drogowskazem wybranej cechy osobowości marki zyskujesz spójność, dzięki której Twój klient rozpozna Cię choćby po kolorze papeterii. Ta strategia sprawdza się u dużych graczy takich jak Orange czy mBank. Sprawdzi się także u Ciebie.
Według wspomnianego już wyżej Pawła Tkaczyka, każda „zdrowa” marka opiera się na 3 filarach. Pierwszym z nich jest opowieść. Każda dobra i silna marka snuje swoją historię, która wbrew pozorom nie jest historią powstania firmy, a odpowiedzią na 4 podstawowe pytania:
Konkretna odpowiedź na każde z tych pytań pozwala zbudować wiarygodną opowieść marki, która trafia precyzyjnie w gusta grupy docelowej. Kolejnym z filarów silnej marki jest zdaniem Tkaczyka motto. Motto nie jest tu jednak rozumiane ani jako slogan reklamowy, ani jako misja firmy, a wyznaczony dla całej firmy cel. Jeśli bowiem chcesz stworzyć wyróżniającą się markę, musisz zacząć od wyróżniającej ją kultury organizacyjnej. Kiedy Twoi pracownicy poczują się częścią unikalnego projektu, sami mają większą szansę stworzyć coś unikalnego.
Trzecim filarem silnej marki jest słowo, czyli to, czym, jako firma, dzielisz się ze swoimi potencjalnymi klientami w codziennej komunikacji. Wśród słów marki do najważniejszych należą:
Określone słowa marki nie tylko odróżniają ją od konkurencji, ale również pomagają budować relację z klientem. Słowa, jakimi posługujesz się w komunikacji wzbudzają skojarzenia, uruchamiają emocje, zacieśniają więzi z firmą. Dzięki nim buduje się lojalność klientów.
Polecane artykuły
05.06.2023
Prezentujemy poradnik w jaki sposób należy w serwisie ePłatnik przejść z ulgi na start na ZUS preferencyjny lub pełny. Poniżej zobaczycie, jak to można zrobić.
czytaj dalej17.05.2023
W związku ze zmieniającymi się regulacjami ZUS dotyczących rozliczenia rocznej składki zdrowotnej prezentujemy poradnik w jaki sposób należy złożyć deklarację w serwisie ePłatnik. Złożenie tej deklaracji jest obowiązkowe i należy tego dokonać do 22 maja 2023 roku. Poniżej zobaczycie, jak to można zrobić.
czytaj dalej28.02.2023
Nota korygująca to dokument wystawiany przez sprzedawcę, który poprawia lub - jak sama nazwa wskazuje - koryguje istniejący dokument.
czytaj dalej