SLIM VAT 2 — pakiet nowych zmian
19.11.2021 (Aktualizacja: 29.09.2024)
19.11.2021 (Aktualizacja: 29.09.2024)
Jedną z istotniejszych zmian jest zmiana przepisów dotyczących ulgi na złe długi. Pozwala ona na dokonanie korekty w podatku dochodowym i w VAT niezapłaconych faktur. Należności przeterminowane powyżej 90 dni przedsiębiorca może odliczyć od podstawy opodatkowania oraz od należnego VAT.
Dotąd polskie przepisy stanowiły, że prawo do odliczenia należnego VAT przysługuje tylko, gdy dłużnik na dzień poprzedzający złożenie deklaracji korygującej jest czynnym podatnikiem VAT. Co więcej, ulga nie mogła być zastosowana w odniesieniu do dłużników, którzy są przedmiotem postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub likwidacji.
Wprowadzona korekta przepisów znosi te warunki oraz rozszerza okres obowiązywania ulgi z 2 do 3 lat od końca roku podatkowego, w którym przedsiębiorca wystawił fakturę.
Korzystnym rozwiązaniem jest rozszerzenie ulgi na złe długi również w odniesieniu do nierzetelnych dłużników będących osobami fizycznymi. Dotąd przedsiębiorca nie miał możliwości odliczenia VAT w sytuacji opóźniającej się płatności. W efekcie sprzedaż konsumencka z odroczonym terminem płatności wiązała się z dodatkowym ryzykiem podatkowym.
Nowelizacja umożliwia rozliczenie VAT, w tym celu należy spełnić jeden z poniższych warunków:
Nowe regulacje przynoszą również uproszczenie w zakresie rozliczania podatku VAT od sprzedawanej nieruchomości (budynku, budowli lub ich części), zawieranej pomiędzy czynnymi podatnikami VAT.
Dzięki niej możliwe jest złożenie wspólnego oświadczenia stron o wyborze sposobu opodatkowania nieruchomości i rezygnacji ze zwolnienia. Deklaracja taka powinna być zawarta w umowie sprzedaży zawieranej przed notariuszem. W konsekwencji podatnicy unikają konieczności składania osobnych oświadczeń i zyskują pewność prawną swoich zobowiązań podatkowych.
Transakcje łańcuchowe to operacje handlowe realizowane pomiędzy więcej niż dwoma partnerami biznesowymi, połączone z fizycznym transportem lub przesyłką pomiędzy pierwszym i ostatnim ogniwem procesu. Trudność w podatkowym rozliczeniu transakcji łańcuchowych polega na wskazaniu, która z operacji podlega stawce 0% VAT (WDT, eksport), a które należy uznać za zwykłe dostawy krajowe.
Nowa regulacja potwierdza przyjętą dotąd praktykę, przyporządkowując stawkę 0% pierwszemu dostawcy lub ostatniemu nabywcy, w zależności od tego, kto organizuje transport lub wysyłkę. Specjaliści wskazują, że regulacja jest krokiem w dobrą stronę, choć dość niewielkim w stosunku do potrzeb.
Uproszczeniu ulega również korekta VAT przy WNT. Dotychczasowe przepisy nakazywały podatnikowi na dokonywanie korekt w tzw. “szyku rozwartym”. Oznaczało to, do rozliczanie podatku naliczonego na bieżąco, a podatku należnego w postaci wstecznej korekty. W praktyce powodowało to dodatkowy wysiłek administracyjny i stanowiło niepotrzebną komplikację. Zniesienie obowiązkowego “szyku rozwartego” pozwala na rozliczenie w tym samy miesiącu VAT naliczonego i należnego.
Wybierz polecany program do faktur
Zlikwidowany został obowiązek objęcia towaru procedurą uproszczoną lub wpisem do rejestru i zawiadamiania w tym zakresie organu podatkowego. Co więcej, podatnik nie jest zobowiązany do przedstawienia naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dokumentów poświadczających rozliczenie podatku. Mniej dolegliwe są też konsekwencje ewentualnych błędów w zgłoszeniu celnym. Złagodzono też warunki solidarnej odpowiedzialności agencji celnych za opóźnione rozliczenia podatkowe ich klientów. Podatnik zyskał prawo dokonania korekty deklaracji w terminie do 4 miesięcy, po miesiącu, w którym miał obowiązek rozliczyć podatek należny.
Kolejną liberalizacją jest możliwość dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT, w sytuacji odroczenia lub roztratowania zobowiązań podatkowych. W założeniu ma to poprawić płynność przedsiębiorcy i ułatwić jego operacje gospodarcze.
Prócz tego możliwie staje się przekazywanie środków pomiędzy rachunkami VAT prowadzonymi przez różne banki, a także przekazywanie zgromadzonych tam kwot na obowiązkowe składki ubezpieczenia rolniczego, nie tylko ZUS.
Ułatwienia dotyczą też dostępności środków pieniężnych na tzw. technicznych kont bankowych pochodzących z zamkniętych rachunków VAT. Podatnik może, za zgodą Naczelnika Urzędu Skarbowego, wypłacić zgromadzone tam środki.
Zmianie na korzyść podatnika ulega także sposób odliczenia podatku VAT. Nowelizacja dokonuje rozszerzenia możliwości odliczenia VAT po upływie ustawowego terminu. Dzięki niej podatnik będzie mógł dokonać odliczenia za okres, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego lub zrobić to w ciągu trzech następnych okresów rozliczeniowych. W praktyce oznacza to np. łączne odliczenie wielu osobnych zobowiązań podatkowych w jednej deklaracji.
Pakiet SLIM VAT 2, prowadzi do rzeczywistego ułatwiania i upraszczania realizowania ustawowych obowiązków podatkowych w wybranych obszarach. W opinii wielu ekspertów niektóre regulacje powinny iść dalej lub śmielej wprowadzane. Być może jest tak w istocie, ale warto docenić zmiany, które weszły już w życie i trzymać kciuki za kolejne nowelizacje.
Autor kilkudziesięciu artykułów o tematyce biznesowej w branżowych mediach. Od lat realizuje misję edukowania przedsiębiorców ws. skutecznego korzystania z faktoringu poprzez tworzenie i dystrybuowanie treści. Absolwent Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał tytuł magistra Administracji ze specjalizacją Finanse i Bankowość. Redaktor naczelny biznesowego serwisu portal.faktura.pl.
Polecane artykuły
10.09.2024 (Aktualizacja: 07.10.2024)
Środki trwałe – definicja Środki trwałe to składniki majątku przedsiębiorstwa, które są wykorzystywane przez okres dłuższy niż rok w prowadzeniu działalności gospodarczej. Mogą to być zarówno nieruchomości (np. budynki, grunty), maszyny, urządzenia, jak i inne przedmioty materialne. Kluczowe cechy środków trwałych to ich zdolność do wieloletniego użytkowania, kompletny stan oraz konieczność prowadzenia ewidencji w przypadku […]
czytaj dalej13.08.2024 (Aktualizacja: 07.10.2024)
Płynność finansowa firmy to kluczowy element, który decyduje o jej zdolności do terminowego regulowania zobowiązań i kontynuowania działalności. W dynamicznym środowisku biznesowym, zarządzanie finansami wymaga precyzyjnych narzędzi, które pomagają monitorować i kontrolować przepływy pieniężne. Jednym z takich narzędzi jest program do faktur. W jaki sposób może on poprawić płynność finansową firmy?
czytaj dalej29.07.2024 (Aktualizacja: 07.10.2024)
Freelancing staje się coraz bardziej popularnym modelem pracy, a jednym z kluczowych aspektów zarządzania własnym biznesem jest wystawianie faktur. Programy do fakturowania oferują freelancerom narzędzia, które nie tylko ułatwiają ten proces, ale również pomagają w zarządzaniu finansami. Wybór odpowiedniego programu do faktur jest istotny dla efektywnego i profesjonalnego prowadzenia działalności. W tym artykule omówimy najważniejsze funkcje, które powinien posiadać idealny program do fakturowania dla freelancerów.
czytaj dalej