Jak rozliczyć przychody z Google AdSense w jednoosobowej działalności?
24.11.2017 (Aktualizacja: 07.10.2024)
24.11.2017 (Aktualizacja: 07.10.2024)
Z pieniędzy otrzymanych od rozwiązań Google, umożliwiających zarabianie na reklamach, musisz rozliczyć się z fiskusem. Nie budzi to większych wątpliwości, o ile powierzchnią reklamową jest strona internetowa lub blog, stworzony w celu prezentacji oferty sprzedawanych przez przedsiębiorcę towarów lub świadczonych usług. Przychód „z reklam” powinien być w takim przypadku udokumentowany fakturą wystawioną na rzecz nabywcy usług (w tym przypadku Google) oraz ujęty:
Podlega on opodatkowaniu, jak każdy inny przychód z działalności gospodarczej, zgodnie z wybraną przez Ciebie formą opłacania podatku dochodowego.
Wybierz polecany program do faktur
Co w przypadku, gdy zarabiasz na reklamach na prywatnym blogu, niezwiązanym z przedmiotem prowadzonej przez Ciebie działalności? Może się okazać, że osiągając regularne przychody z Google Adsense, prowadzisz również działalność w zakresie udostępniania powierzchni reklamowej! Jak to możliwe? Otóż zgodnie z art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Z ustawowej definicji wynikają 4 przesłanki konstytutywne działalności gospodarczej:
Z powyższego wynika, że przedsiębiorca, świadczący usługi transportowe, prowadząc we własnym imieniu, hobbystycznie, kulinarnego bloga z przepisami, z którego osiąga w sposób ciągły przychody z reklam w Google Adsense de facto prowadzi działalność gospodarczą i w tym zakresie. W takim wypadku, należy rozważyć ujawnienie rozszerzenia przedmiotu działalności gospodarczej poprzez dodanie kodu PKD we wpisie w CEIDG a osiągane przychody dokumentować fakturami wystawianymi dla Google oraz ujmować je w obowiązkowych ewidencjach i rozliczeniu podatkowym.
Dalszą część artykułu przeczytasz na portal.faktura.pl
Autor kilkudziesięciu artykułów o tematyce biznesowej w branżowych mediach. Od lat realizuje misję edukowania przedsiębiorców ws. skutecznego korzystania z faktoringu poprzez tworzenie i dystrybuowanie treści. Absolwent Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał tytuł magistra Administracji ze specjalizacją Finanse i Bankowość. Redaktor naczelny biznesowego serwisu portal.faktura.pl.
Polecane artykuły
04.08.2025 (Aktualizacja: 13.08.2025)
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to publiczny rejestr, w którym widnieją dane wszystkich przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce. Dzięki niemu możliwe jest szybkie wyszukanie informacji o firmach, zarejestrowanie nowej działalności, zmiana danych, zawieszenie lub wznowienie firmy, a także pobranie oficjalnych wydruków. Dla przedsiębiorców CEIDG to narzędzie codziennej pracy, które umożliwia załatwienie większości formalności online, bez konieczności wizyty w urzędzie. W tym artykule znajdziesz praktyczne instrukcje krok po kroku, jak korzystać z CEIDG w różnych sytuacjach.
czytaj dalej07.07.2025 (Aktualizacja: 04.08.2025)
Dla wielu przedsiębiorców ZUS to spore obciążenie finansowe. W 2025 roku pełna składka ZUS, tzw. "duży ZUS", wynosi 1774,06 zł miesięcznie. W artykule wyjaśniamy, co składa się na tę kwotę, jakie są ulgi oraz jak zmienia się wysokość składek w zależności od formy opodatkowania i wybranej ulgi.
czytaj dalej14.05.2025 (Aktualizacja: 23.05.2025)
Rok 2025 przynosi kontynuację zmian w systemie podatkowym, które rozpoczęły się wraz z reformami wprowadzonymi przez Polski Ład. Kluczową rolę w określaniu wysokości podatku dochodowego nadal odgrywają progi podatkowe, decydujące o tym, ile podatku zapłacimy w zależności od osiągniętego dochodu. Dla przedsiębiorców, samozatrudnionych czy pracowników etatowych, aktualna znajomość stawek i przepisów to nie tylko obowiązek, ale często realna szansa na optymalizację kosztów i zwiększenie oszczędności.
czytaj dalej